Hlavní obsah stránky

VZDĚLÁVÁNÍ: Liberecká knihovna vzdělává učitele

DANA PETRÝDESOVÁ petrydesova@kvkli.cz

Krajská vědecká knihovna v Liberci (KVK) pomáhá učitelům zavádět do výuky českého jazyka čtenářské dílny jako metodu pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. K tomuto účelu nabízí knihovna různé vzdělávací aktivity.

KVK se dlouhodobě profiluje jako instituce, která je partnerem pro formální vzdělávání ve školách a zároveň nabízí celou řadu možností pro neformální celoživotní vzdělávání široké veřejnosti v různých oborech. V poslední době se soustřeďuje na posílení své úlohy v oblasti vzdělávání pedagogů, a to zejména v rozvoji čtenářské gramotnosti. Aktuálně knihovna v tomto směru disponuje dvěma typy aktivit.

Prvním je Metodické centrum pro podporu čtenářské gramotnosti, které v knihovně úspěšně fungovalo několik let v rámci krajských projektů Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje I a II (NAKAP). Projekt NAKAP byl ukončen v létě 2023, v současné době se očekává zahájení navazujícího krajského projektu, a to od léta 2024.

Aktivity centra jsou určeny pedagogům základních, středních a vyšších odborných škol a studentům středních, vyšších odborných a vysokých škol. V rámci projektu se v pravidelných intervalech několikrát do roka realizují workshopy a odborné přednášky, jejichž cílem je inspirovat pedagogy současné i budoucí a ukázat, jak lze poutavě pracovat s literaturou ve výuce. Za dobu fungování metodického centra knihovnu v roli lektorů navštívila celá řada odborníků – např. Jiří Trávníček, Ondřej Hník, Tamara Bučková, Pavlína Lišovská nebo Klára Smolíková. Proběhly tři celodenní konference s názvem Čtení – cesta ke vzdělání.

Druhou nabídkou je kurz pro pedagogy Metody práce s knihou ve výuce pro 1. stupeň ZŠ a totéž pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Do února 2024 tento kurz probíhal jako akreditovaný (akreditaci udělilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy). Po změně podmínek pro udělování akreditací nadále probíhá jako běžný vzdělávací kurz. Kurz je určen pro učitele, kteří chtějí do výuky zavést dílnu čtení; mohou jej ale absolvovat i ti, kteří se chtějí inspirovat do další práce v hodinách českého jazyka nebo působí jako vedoucí čtenářských klubů.

Všechny aktivity, ať už čtenářská lekce, nebo dílna čtení, se v průběhu kurzu prakticky zkouší na vlastní přinesené knize. Díky tomu účastníci zjistí, jak náročný úkol na děti při dané aktivitě čeká. Kromě výše uvedeného se účastníci též seznámí se současnou dětskou literaturou.

O obě výše uvedené aktivity je ze strany pedagogů velký zájem. Kromě teoretické části oceňují zejména možnost vyzkoušet si představené metody v praxi. Cílem liberecké knihovny je proto v těchto aktivitách i nadále pokračovat a rozšiřovat témata, která se budou v jejich průběhu otevírat a o kterých se bude diskutovat.