Hlavní obsah stránky

TÉMA: Knihovny a čtenářství: Čtení a čtenářství v Pedagogické knihovně J. A. Komenského

EDITA VANÍČKOVÁ MAKOSOVÁ Vanickova@npmk.cz

Pedagogická knihovna je odbornou specializovanou knihovnou pro oblast vzdělání a výchovy, kde můžeme nalézt mnoho historických a unikátních fondů. Jedním z nich je Sukova studijní knihovna pro mládež, která obsahuje více než 60 000 knih a časopisů pro děti a mládež vydaných na našem území od konce 18. století po současnost. Knihovna ho spravuje od roku 1946. Zakladatel této sbírky, pedagog a knihovník Václav František Suk, byl dlouholetým šéfredaktorem kritického a teoretického časopisu o literatuře pro děti a mládež Úhor a neúnavným propagátorem aktivit na podporu dětského čtenářství.

Na tyto aktivity navazuje Pedagogická knihovna i v současnosti. Velmi intenzivní období je spjato s osobností Ivany Hutařové, publicistky a dlouholeté knihovnice Státní, později Národní pedagogické knihovny. Tato výrazná osobnost působila v knihovně od 70. let do roku 2011 a stála u zrodu velkých akcí, dnes již celostátních, do kterých se zapojují stovky knihoven a škol a tisíce dětí.

Anketa o nejoblíbenější dětskou knihu

Jednou z nejvýznačnějších aktivit bylo založení ankety dětí o nejoblíbenější knihu. Důvodem organizace této ceny byla značně nepřehledná situace na knižním trhu v 90. letech. V té době živelně vznikalo mnoho nových nakladatelství a úroveň knižní produkce byla velmi různá. Ankety, ve které hlasují děti o nejoblíbenější knihu, měla pomoci knihovníkům a učitelům českého jazyka orientovat se v nabídce nově vznikajících nakladatelství a také se seznámit s preferencí současných školáků. První ročník ankety proběhl v roce 1993 ještě pod názvem Čteme všichni aneb Velký knižní trh pro malé. Od druhého ročníku pak cena nesla název po prof. V. F. Sukovi SUK – Čteme všichni. V minulém roce tak již oslavila třicet let své existence a k této události získala nové logo a nový název Kniha dětského srdce, cena V. F. Suka (viz obr.). 

Cena dětí se uděluje na základě ankety, v níž hlasují sami dětští čtenáři od narození do 18 let do 28. 2. pro knihu, kterou v předchozím roce přečetly – bez ohledu na rok jejího vydání. Tradičně se také v rámci ceny předává ocenění Noci s Andersenem, ve kterém hlasují knihovníci a knihovnice. Mnoho let probíhalo slavnostní předávání v Památníku národního písemnictví; od roku 2022 se cena předává ve vzducholodi Gulliver v Centru současného umění DOX. Za třicet let trvání hlasovalo v této anketě již více než 50 000 dětí a mládeže.

Už jsem čtenář – Knížka pro prvňáčka

Další významný počin, u jehož zrodu stála Iva Hutařová, je projekt Už jsem čtenář – knížka pro prvňáčka. Jeho první ročník proběhl ve školním roce 2008/2009. Původně se do projektu hlásili pedagogové se svými školními kolektivy; učitelé měli za úkol spolupracovat s knihovnami na podpoře čtenářství svých prvňáčků. Od převzetí projektu pod garanci SKIP ČR přihlašuje do projektu žáky prvních tříd základních škol veřejná knihovna ve spolupráci se školami v místě působnosti. Knihovna, která žáky do projektu přihlašuje, s nimi pracuje nad rámec obvyklých knihovnických činností. Odměnou za úspěšné absolvování projektu je pro děti „knížka pro prvňáčka“, původní česká novinka, která se vydává výhradně pro účastníky projektu.

Seminář Dobré knihy dětem – současná literatura pro děti a mládež a její využití ve výuce

Pedagogická knihovna od roku 2014 pořádá pravidelné celodenní semináře zaměřené na propagaci současné dětské literatury a didaktiky práce s knihou a dětským čtenářem. Garantem programu je doc. Ondřej Hník. Jeho cílem je seznámit pedagogy a knihovníky nejen s aktivitami a oceněními v oblasti dětské literatury v České republice, ale obsahuje také způsoby didaktických intervencí v textech literatury pro děti a mládež, jeho součástí je i workshop Tvořivá literární výchova a tvořivý sloh a workshop Ilustrace v knižní tvorbě pro děti a mládež a její využití ve výuce s výtvarníkem Milanem Starým. Tento seminář organizuje knihovna dvakrát ročně, první termín v roce 2024 byl stanoven na 19. března.

Jak na čtenářskou dílnu – pravidelné semináře a webináře

V posledních letech se vzdělávací aktivity knihovny soustřeďují stále více na nabídku vzdělávání pro pracovníky, kteří zajišťují ve školách a knihovnách lekce čtenářské gramotnosti. Pravidelné každoměsíční workshopy mají za cíl nejen představit tvorbu pro děti a mládež a naučit pedagogy, jak s knihou pracovat ve výuce, ale také vytvářet širokou platformu pro sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe mezi pedagogy a knihovníky. Během workshopu, který probíhá jak prezenčně v knihovně, tak druhý den online, se účastníci seznámí s novinkami z fondu Sukovy knihovny pro mládež, s novými projekty na podporu čtenářské gramotnosti, příklady dobré praxe a společně navrhnou vhodné aktivity pro čtenářskou lekci na dané téma.

Témata jsou každý měsíc jiná a snaží se reflektovat trendy v dětské beletrii či nové přístupy k dětskému čtenářství. V jarním cyklu jsou připravena témata jako dětská kniha a náboženství, sport v beletrii i naučné literatuře, současný svět a jeho globální problémy, hudba a zvuky v dětské literatuře. Těchto pravidelných dílen se účastnilo jen v minulém roce více než 600 učitelek a knihovnic.

Klíč ke čtenářskému deníku

Témata zpracování dětské reflexe z četby a (ne)povinná četba jsou pro nás velmi důležitá, a proto je knihovna nabízí nejen jako program pro školy, ale též formou dopoledních seminářů pro skupiny pedagogů a knihovníků. Seminář se zamýšlí nejen nad smyslem a funkcí čtenářských deníků, ale hlavně nad inovativními metodami, které lze dětem nabídnout.

Čtení pro rodiče a děti

Malé vybočení z aktivit určených převážně uživatelům z řad odborné veřejnosti knihovna učinila v roce 2021, kdy začala organizovat čtenářská setkání dospělých a dětí do šesti let (viz foto). Ta oslovují širokou veřejnost. Během pravidelných každoměsíčních setkání přečteme s dětmi několik knih, ukážeme rodičům metody společné četby a doporučíme literaturu o výchově a všestranném rozvoji dětí. Vzrůstající zájem rodičů o podobná setkání nás utvrzuje, že jdeme správnou cestou.

Foto a obr.: archiv Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského