Hlavní obsah stránky

Z KNIHOVNY KNIHOVNICKÉ LITERATURY: Zajímavé knižní novinky

VLADANA PILLEROVÁ vladana.pillerova@nkp.cz

Zajímavé tuzemské i zahraniční knižní novinky jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR, v databázi knihovnické literatury KKL (https://aleph.nkp.cz/cze/kkl).

ŠMAHAJ, Jan, Marek KOLAŘÍK a Ondřej GLASER. Závislostní chování na internetu: proměny chování generací v digitální éře. / Addictive behaviour on the Internet: generational behavioural changes in the digital age. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. 119 s. ISBN 978-80-244-6287-5

Kniha se věnuje tématu chování na internetu a aktuálnímu dění ve výzkumu této oblasti. Jejím cílem je z objektivního hlediska rozebrat a popsat základní paradigmata, vzorce chování a dotknout se nejčastějších problémů i přínosů online světa. Dále řeší aspekty online a offline komunikace a dopady online komunikace na vztahy. Zabývá se známými i méně známými fenomény pojícími se s online světem. V publikaci kromě toho najdeme také výsledky průzkumu, který proběhl v roce 2018, jehož cílem bylo zmapovat závislost na internetu u adolescentů.

BEHLER, Anne C., ed. Leading dynamic information literacy programs: best practices and stories from instruction coordinators. 1st published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2023. xii, 173 s. ISBN 978-0-367-46279-6

Publikace zabývající se prací koordinátora výuky v knihovně. Jednotlivé kapitoly jsou napsány praktikujícími koordinátory, kteří se dělí o své zkušenosti s vedením programů informační gramotnosti. Jedná se především o pět tematických oblastí: (1) výuka v knihovnách v prostředí vysokého školství, (2) rozvoj kurikula, (3) vedení změn, (4) smysluplné hodnocení a (5) společný růst a rozvoj. Kniha poskytuje informace o tom, jak zařadit informační gramotnost do osnov vysokoškolské instituce, jak rozvíjet smysluplné učební plány nebo produktivně využívat hodnocení. Mnohé z příkladů představují odklon od tradičních modelů výuky v knihovnách a nabízejí inovativní přístupy k vedení a rozvoji programů, včetně praktických strategií pro rozvoj komunit. Kniha je určena začínajícím nebo praktikujícím koordinátorům výuky, kterým poskytne přehled dovedností a technik vedení, metod kultivace sdílených hodnot, pedagogických přístupů, budování týmů až po strategie hodnocení.

VERNER, Pavel. Historie mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013. 192 s. ISBN 978-80-7452-027-3

Jedná se vlastně o učebnici, zpracovanou pro studium sociální a mediální komunikace na Univerzitě Jana Amose Komenského Praha. Přináší přehled vývoje mezilidské komunikace v mediální sféře od vynálezu knihtisku až po současná elektronická média. Snaží se přispět k pochopení souvislostí ve vývoji lidské společnosti a upozorňuje na stále větší zapojení médií při prosazování zejména propagačních a propagandistických cílů různých subjektů. Jedním z cílů knihy je přinést lepší porozumění příčinám a především důsledkům, které může způsobit práce médií. Jako příklad popisuje obdobný průběh parlamentních revolucí v Anglii, Francii a Rakousku s překvapivě srovnatelnými průvodními jevy v propojení politiky a médií. Důležitý je globální pohled na dějinné události a schopnost propojit události na různých místech a pochopit tak souvislost vývoje v Česku a v okolním světě.

CASSELL, Kay Ann a Uma HIREMATH. Reference and information services: an introduction. 5th edition. London: Facet Publishing, 2023. xiii, 522 s. ISBN 978-1-78330-632-9

Kniha reaguje na měnící se informační prostředí v dnešní době. Záplavy dezinformací, rychlé změny vyvolané pandemií a další faktory přispívají k přehodnocování referenčních služeb. Publikace je koncipována tak, aby doplňovala knihovnické kurzy zaměřené na referenční služby a zároveň sloužila jako zdroj informací o současné praxi v referenčních službách. Učí bezpečným metodám identifikace důležitých materiálů přiřazováním konkrétních typů otázek k nejlepším dostupným zdrojům bez ohledu na jejich formát. Tento text odborně drží krok s novými technologiemi a postupy a zároveň zůstává zakotven v základech referenční práce. Kapitoly o základních pojmech, hlavních referenčních zdrojích a speciálních tématech v oblasti referenčních služeb poskytují pevný základ. Navíc přinášejí nový pohled na nové otázky, které jsou obsaženy v kapitolách o etice, čtenářském poradenství, referenčních službách pro děti a mládež, tvorbě a údržbě webových stránek, RSS kanálech, sociálních sítích a poskytování referenčních služeb na různých platformách. Kniha je ideální příručkou pro studenty a knihovníky, kteří si chtějí rozšířit a prohloubit znalosti o referenčních službách a zdrojích informací.