Hlavní obsah stránky
VZDĚLÁVÁNÍ: Knihovnická akademie pro manažery 2023
MARIE OTAVOVÁ marie.otavova@uhk.cz
Neděle 10. 9.
První den začíná tradičně v odpoledních hodinách, kdy se účastníci sjíždějí a všichni se těší na společenský večer, který nabízí zástupcům vysokoškolských knihoven kromě dobrého jídla detailní seznámení s programem a možnost sdílet s kolegy, co v současné době jednotlivé knihovny řeší. Na KAM 2023 tentokrát přijeli zástupci 20 vysokoškolských knihoven a šesti sponzorských firem. Uvítání účastníků se zhostila vedoucí Ústřední knihovny Fakulty sociálních studií Irena Šléglová a jednatelka Výkonného výboru AKVŠ Hana Landová.
Pondělí 11. 9.
Druhý den knihovnické akademie zahájil předseda AKVŠ Václav Šubrta a poté již nic nebránilo v započetí dvou paralelních workshopů: Jak se chová dobrý šéf? (workshop 1) a Abeceda duševního zdraví (workshop 2). Od počátku bylo zřejmé, že obě zvolená témata workshopů jsou velmi aktuální nejen pro knihovnickou komunitu, ale napříč všemi obory a profesemi.
První workshop řídila Marcela Laugnerová, která se specializuje na aplikaci psychologie v pracovním prostředí. Působí ve společnosti Duality a zaměřuje se na potenciál a rozvoj lidí působících ve vedoucích funkcích. Za velmi důležité považuje jejich komunikační dovednosti, které mají fatální význam pro úspěšné zajištění zdravého a efektivního fungování a zachování dobrých vztahů na pracovišti.
Během workshopů se účastníci ve skupinkách detailně věnovali tomu, jaké vlastnosti má mít dobrý nadřízený, jak se má chovat, jak si má získat neformální autoritu. Na příkladu videa z pořadu Ano, šéfe byl vytvořen prostor pro zamyšlení, jak naopak dobrý šéf nemá fungovat. Detailně se probíralo chování autoritativně zaměřeného vedoucího včetně úskalí, která provázejí vedoucího s tzv. vynucenou autoritou. Postupně se účastníci dopracovali ke klíčovým kompetencím dobrého šéfa s neformální autoritou.
Oceňovala se tato kvalita:
je komunikativní, dokáže dosáhnout výsledků, stanovuje si smělé, ale realizovatelné cíle, je důsledný a náročný na sebe i ostatní, záleží mu na kvalitě a efektivitě práce a je svým podřízeným příkladem, dokáže odlišovat podstatné od nepodstatného, je schopen se rychle zorientovat v problematice, umí vnést do řešené problematiky systém a předvídat rizika, dokáže budovat dobré vztahy na pracovišti, umí ocenit práci, vyjádřit podporu i povzbudit, vytváří přátelskou atmosféru, uplatňuje individuální přístup a dokáže i nepříjemné věci sdělit citlivě. V závěru byl pro každého účastníka vytvořen prostor k zamyšlení, co u každého dobře funguje a kde jsou potenciální oblasti pro seberozvoj.
Druhý workshop vedla Eva Šupej Kostolanská, která je absolventkou Právnické fakulty Masarykovy univerzity a k tomuto studiu následně připojila obor psychologie. Specializuje se na problematiku duševního zdraví, včetně přímého vlivu na kvalitu a efektivitu v pracovním procesu. Workshop přinesl odpovědi na otázky: jak se máme starat o své duševní zdraví, proč je péče tak důležitá, co přispívá k jeho posilování? Přinesl cenné tipy, jak je možné o duševní zdraví a pohodu pečovat v pracovním prostředí. Účastníci získali tipy na relaxaci využívanou v práci, doma nebo během různých situací každodenního života. Jak důležitým lékem proti vyhoření, únavě a stereotypu je věnovat se zálibám, kultuře, sportu, odpočinku a společně sdílené radosti a prožitkům. Společně jsme dospěli k závěru, že optimální zdravotní stav a duševní pohoda jsou spojené nádoby. Obě tyto složky pomáhají optimálně fungovat nejen v našich životech, ale také v práci, kde jsou impulzem k vyšší efektivitě, lepšímu soustředění a dobrému fungování celého týmu.
Náročný den zakončila návštěva rodinného vinařství Jedličkových v Bořeticích, spojená s degustací šesti vzorků vín a ochutnávkou moravských specialit.
Úterý 12. 9.
Závěrečný den akademie přinesl moderovanou diskusi na téma Vzdělávání a seberozvoj. Účastníci byli rozdělení do pracovních skupin, ve kterých proběhla diskuse včetně sepsání základních bodů, jak v jednotlivých vysokoškolských knihovnách funguje vzdělávání zaměstnanců, co se osvědčilo a co by bylo dobré v budoucnu ještě zařadit. Mluvčí jednotlivých pracovních skupin následně seznámili celé fórum se svými závěry. Velmi příznivě byly hodnoceny stáže pod křídly AKVŠ, které řeší aktuální problémy a umožňují sdílení dobré praxe, s velmi příznivým ohlasem se setkává fungování pracovních skupin (PS) při AKVŠ – PS pro elektronické informační zdroje (EIZ), PS pro informační vzdělávání a PS pro informační vzdělávání a informační gramotnost (IVIG), PS pro Open science (OA) a PS pro Open Access (OA). Zaznělo doporučení ke sdílení manuálů a videí. S ohledem na specifické postavení práce odborného knihovníka ve vysokoškolské knihovně zazněl podnět, aby vznikl kurs, který by připravoval knihovníka pro toto specifické vysokoškolské prostředí, které klade důraz na jiné kompetence nežli v ostatních typech knihoven.
Závěr patřil rekapitulaci a zpětné vazbě. Zúčastnění mohli dát podněty, jaké problematice by se měl věnovat příští ročník KAM v roce 2024. Předseda výkonného výboru AKVŠ Václav Šubrta spolu s jeho místopředsedou Janem Křížem a jednatelkou Hanou Landovou poděkovali přednášejícím a organizátorkám workshopů i sponzorům: zástupcům společností EBSCO, Suweco, Grada Publishing Bookport, MediaCall, s. r. o., Albertina icome Praha a Citace.com. Velkým potleskem byla odměněna skvělá práce organizačního týmu Ústřední knihovny Fakulty sociálních studií MU v Brně Ireny Šléglové, Anety Pilátové a Blanky Farkašové.
KAM 2023 měl velmi tvůrčí charakter a přinesl cenné a podnětné informace v oblasti duševní hygieny i vysokých nároků na zabezpečení tak důležitého postu, jakým je pozice vedoucího.