Hlavní obsah stránky

PŘÍLOHA – VIZUÁLNÍ IDENTITA KNIHOVEN: Moravská zemská knihovna – kvalita prověřená časem

ANNA MRÁZOVÁ Anna.Mrazova@mzk.cz

Jednota, ať už duchovní či vizuální, je ochota a zájem být součástí nějakého celku. Tato jednota neznamená unifikaci, zjednodušení a fádnost, ale naopak. Podtrhuje společné a respektuje odlišné. Takovéto je i poslání dobrého komunikačního stylu, jehož je vizuální jednota nedílnou součástí. Moravská zemská knihovna (MZK) má to štěstí, že téměř před patnácti lety odvedla jedna grafická designérka skutečně dobrou práci (http://www.pinxit.cz/).

Základem je dobrý manuál

Vizuální identita knihovny je dána materiálem corporate design manual MZK, který v roce 2009 zpracovalo brněnské grafické studio a internetová agentura PORTA DESIGN. Jeho jednotlivé části stanovují jasnou a neměnnou podobu základní vizuální prezentace MZK a zároveň udávají směr i veškeré další grafické produkci MZK.

Logotyp

Hlavním stavebním kamenem je logotyp. Jeho základní podobu tvoří grafický symbol a text. Grafický symbol je tvořen ze všech tří liter zkratky MZK a je vždy zachován pouze svislý tah. Při jeho vzniku se autoři drželi grafické abstrakce a naopak se vyhýbali doslovnosti a banalitě. Základnímu logotypu dominuje symbol, jenž je určen přednostně pro tvorbu propagačních a upomínkových předmětů. U doplňkového logotypu A a B je symbol a typografie ve vyrovnaném poměru. První je určen zejména pro každodenní byrokratickou komunikaci, druhý je pak vhodný pro všechna elektronická média.

Barvy a písmo

Základní barevnou variantou logotypu MZK a její barvou je tyrkysová. Tato volba padla na základě důkladné rešerše vizuálních identit dalších knihoven, která odhalila časté užití tlumených barev, k nimž je sytá barva MZK v úmyslně ostrém kontrastu. Šestice doplňkových barevných variant je pak určena k barevnému označení studoven, propagačním tiskovinám, vizitkám, jmenovkám. Z nepřeberného množství druhů písma si autor corporate design manual MZK vybral to s názvem DIN Pro, v řezu Light, Regular, Medium, Bold a Black. V prostředí standardních kancelářských aplikací a v elektronických dokumentech se užívá písmo Ariel.

Časopis a orientační systém

Součástí precizního corporate design manual MZK je i layout časopisu MZK či jednotlivé prvky orientačního systému. To vše je téměř po patnácti letech stále funkční a praktické.

Individualizovaná grafika

Pro některé zvláštní příležitosti (např. Knihovna Milana Kundery či květnová DeCENTní slavnost) připravujeme individualizovaný grafický design. Ale i ten vždy vychází z corporate design manual MZK a řídí se základními pravidly jednotného vizuálního stylu knihovny.

Do konce roku 2023

V nejbližší době stojí před grafickými designéry dvě výzvy. První z nich je corporate design manual katalogů a publikací MZK, jehož dosavadní absence se již stala naléhavou.

Zásadním krokem v oblasti vizuální jednotky se pak pro MZK – a to jak po stránce grafické, tak i obsahové – stane tvorba nové webové prezentace, která by na přelomu roku měla nahradit zastaralé a dnešním potřebám již ne zcela vyhovující stránky.

Věřím, že vítězný tým grafických designerů bude mít stejně šťastnou ruku jako před téměř patnácti lety Iva Návojská Pechmanová, autorka nadčasového logotypu MZK.

Zdroj: corporate design manual MZK, PORTA DESIGN s.r.o.

 

Logo ke 100. výročí vzniku knihovny

 
Logo knihovny (tyrkysová barva)
 
 
Stanovený vzor písma v daném případě – DINPro Regular
Ukázky orientačního systému

Upomínkové předměty určené k prodeji návštěvníkům

  
Jednotná vizuální prezentace nabídky služeb

Ukázky propagačních materiálů

Pozvánka na jednu z pořádaných akcí