Hlavní obsah stránky
PRŮZKUMY: Výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2022
PETRA SCHULTZE petra.schultze@audiolibrix.com
Na konci roku 2022 probíhal už 9. ročník Velkého audioknižního průzkumu, který každoročně pořádá audioknižní obchod Audiolibrix. Tento unikátní průzkum zkoumá preference a chování posluchačů a klade si za úkol mapovat český a slovenský audioknižní trh. Dotazníky posledního ročníku vyplnilo celkem 5670 respondentů, díky čemuž si drží pozici největšího průzkumu svého druhu jak u nás, tak i v celé Evropě.
Položené otázky primárně zkoumají vztah posluchačů k audioknihám, jakým způsobem je využívají či jak moc se k této formě „čtení“ obracejí.
Kdy se nejčastěji poslouchá
Tempo života udávané moderní dobou a nekonečným počtem povinností znemožňuje mnohým čtenářům hledání času na tuto činnost, a tak se z audioknih postupně stalo nepostradatelné médium.
Umožňují totiž čtení i ve chvílích, kdy by jinak možné nebylo. Lidé se tak vracejí k formě čtení, která má v našich končinách dlouholetou tradici. Většina z nás totiž vyrůstala při čtení rodičů před spaním, ale spousta lidí má také zkušenost s mluveným slovem na gramofonových deskách.
Audioknižní formát představuje formu čtení, která má schopnost vracet tento koníček do našich životů, ale zároveň (a to vyplývá i z dotazníků průzkumu) zvládá přitáhnout ke čtení i lidi, kteří si k tištěným knihám dosud cestu nenašli.
Nejčastěji poslouchání audioknih zpříjemňuje jiné činnosti. Před lety to začínalo u cestování: ať už jde o řízení auta, nebo cestování prostředky veřejné dopravy. Tyto činnosti se držely na předních příčkách popularity a není se čemu divit. V životě každého z nás se jedná přesně o ty části dne, které nejsou časově zanedbatelné a přímo volají po tom, aby byly využity k dalším účelům.
V posledních dvou letech pochopitelně tyto činnosti ustoupily jiným na pozadí celosvětové pandemie a přesunu pracovních činností domů. Výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2022 ale ukazují, že se využívání těchto chvil opět vrací na výsluní.
V dotaznících Velkého audioknižního průzkumu odpovídali respondenti na otázku, při kterých činnostech nejčastěji poslouchají (s možností zvolit až tři varianty) a téměř 15 % z nich se shodlo, že nejvíce poslouchají při řízení automobilu. Dalších téměř 11 % respondentů poslouchá nejčastěji na cestách s využitím hromadné veřejné dopravy.
Audioknihy motivují k dalším činnostem
Jako číslo jedna ale v odpovědích na tuto otázku stále vycházejí domácí práce. U těch nejraději poslouchá přes 21 % respondentů. Lidé často využívají možnosti zpříjemnit si aktivity jako uklízení nebo vaření pomocí audioknih. Zajímavým fenoménem je v tomto ohledu i fakt, že samotné audioknihy pro mnohé posluchače fungují jako takový motivátor. Už známe příběhy lidí, kteří kvůli dokončení příběhu nevystoupí z auta a jsou schopni i drahnou chvíli poslouchat v autě zastaveném před domem (k tomu se mimochodem přiznal i známý anglický autor Peter May).
Velká část posluchačů se teď vyslovila, že díky audioknihám se častěji donutí věnovat se úklidu a vrhat se i do činností, které by jinak déle opomíjeli. Takto jim příběhy zpříjemní neoblíbenou činnost, dokáží se lépe soustředit a víc udělat.
Poslech jako individuální činnost
Stejně jako čtení i poslouchání audioknih je stále primárně individuální činností. Někteří lidé využívají například dříve zmíněného řízení ke společnému poslechu, ale jedná se pořád o zlomek všech posluchačů; necelá 3 % odpověděla, že poslouchají audioknihy společně.
Většina lidí (59 %) poslouchá audioknihy vždy o samotě, dalších 24 % je poslouchá spíše samo. Existují případy, kdy se společné poslouchání přímo nabízí – hlavně u rodičů s dětmi a při dříve zmíněné jízdě autem. Ale jinak většina posluchačů volí možnost poslechu o samotě často i proto, že k němu primárně využívá mobil a sluchátka.
Doba mobilní podporuje dobu audioknižní
V oblasti zařízení používaných k poslechu je za 9 let Velkého audioknižního průzkumu (kromě žánrového rozložení) vidět jednoznačně největší posun. Možností k poslechu audioknih je více. Kromě mobilů a tabletů mohou lidé využívat i přímo přehrávače na počítači, autorádia, MP3 přehrávače či hifi věže. Mezi těmito možnostmi ale jednoznačně vítězí jedna.
Zatímco v roce 2014 využívalo mobily a tablety k poslechu audioknih 46 % respondentů, z odpovědí v posledním ročníku Velkého audioknižního průzkumu vyplývá, že nyní je to už přes 77 % audioknižních fanoušků. Využívají i nativní přehrávače mobilních zařízení, ale téměř 43 % z toho poslouchá přímo v mobilních aplikacích vytvořených pro poslech audioknih, jakou je například i aplikace obchodu Audiolibrix.
Není se čemu divit. Podle statistik už tráví lidé drtivou většinu času online na mobilních zařízeních, ale hlavně tyto aplikace audioknižním čtenářům kromě klasického poslechu zpřístupňují řadu nadstandardních funkcí, jako je možnost dělat si při poslechu záložky a poznámky jako při klasické četbě knih nebo si načasovat vypnutí poslechu, příp. si také upravit tempo vyprávění a řadu dalších.
Oblíbené audioknižní žánry
Nejpopulárnějším audioknižním žánrem jsou už od samého zpřístupnění digitálního downloadu u nás detektivky a thrillery. Ty si mezi lidmi stále drží oblibu, ale zatímco před několika lety byly jednoznačným šampionem a mezi dalšími žánry prakticky neměly konkurenci, žánrové rozložení titulů se v průběhu posledních let značně změnilo. Na tomto trendu má samozřejmě podíl i žánrové rozložení vydávaných audioknih. V začátcích sahali vydavatelé převážně po mainstreamových titulech, které měly alespoň větší šanci návratnosti. Tvorba audioknih je totiž cenově náročná. Pokud vás zajímá, co vše vstupuje do procesu tvorby audioknih, doporučuji k poslechu například 27. speciální díl audioknižního podcastu Audinovinky, který se tomuto tématu věnuje.
Díky stoupající oblibě audioknih ale vzniká čím dál tím širší spektrum titulů. A s tím souvisí i snížení náskoku, který si detektivky s thrillery před ostatními žánry držely. V posledním ročníku průzkumu je jako svůj nejoblíbenější žánr označilo něco málo přes 18 % posluchačů. Na dalších místech je následují žánry fantasy (10,7 %), humor (9 %), sci-fi (8,4 %), historie (7,6 %) a osobní rozvoj (6 %).
Audioknihy v zahraničí a u nás
V zahraničí prakticky s každým vydáním knižní novinky vychází i její audioknižní podoba. A jejich popularita roste raketovým tempem až tak, že u některých autorů tvoří i 60 % objemu objednávek právě audiopodoba jejich děl.
Na českém trhu audioknihy ještě nemají takový podíl. Stále probíhá doplňování fondu klasiky a mnohá starší díla svá audiozpracování zatím nemají. Nicméně vzhledem k rostoucí popularitě formátu se i u nás čím dál tím častěji stává zvykem, že audioknihy vycházejí společně s knihami tištěnými. U tohoto trendu se očekává další nárůst.
Česká produkce se ovšem například od té americké značně liší. Na americkém trhu je zcela běžnou praxí to, že audioknihy nenahrávají slavné osobnosti herecké scény. Narátory jsou méně známí hlasoví herci a profesionálové, často i začínající, kteří mají svá vlastní studia a dodávají producentům audioknih nahrávky na klíč. Tito interpreti nahrávají často i ve svých domovech bez přítomnosti režiséra nebo zvukaře.
U nás tomu tak není. Na poslech audioknih totiž kromě obsahu díla táhnou hlavně i vybraná herecká jména. Audioknižní interpreti jsou pečlivě vybíráni a posluchači si například čistě jen na základě interpeta často volí audioknihy k poslechu. Podle odpovědí v dotaznících průzkumu si na základě interpreta primárně volí audioknihu přes 12 % posluchačů. Mnohem vyšší kvalita audiozpracování knih je u nás jedním ze specifik a je otázkou, zda český audioknižní trh vůbec někdy v budoucnu zamíří po vzoru zahraničí i do vod masovější produkce, nebo se bude spíše dál držet tradice.
Žebříček nejprodávanějších audioknih roku 2022 (zdroj: Audiolibrix)
1. Jussi Adler-Olsen: Chlorid sodný
2. Andy Weir: Spasitel
3. Dominik Dán: Tajomný závoj
4. Peter May: Noční brána
5. Mario Puzo: Kmotr
6. Dominik Dán: Na podpätkoch
7. Dominik Dán: Dáma kontra strelec
8. Lars Kepler: Pavouk
9. Kateřina Tučková: Bílá Voda
10. James Clear: Atomové návyky
Tipy na poslech z nejoblíbenějších audioknih roku 2022:
Vydavatelství OneHotBook loni vydalo jednu z největších klasik a mistrovské dílo Maria Puza. Autor vytvořil příběh o rodině dona Vita Corleoneho, který je v jádru příběhem rodiny a oddanosti, ale i mafiánských praktik a historického New Yorku. Tohoto skvělého díla se interpretačně ujal Oldřich Kaiser a společně s režisérem Michalem Burešem vytvořili audioknižní veledílo. Audiokniha má celkem 23 hodin a 15 minut!
V loňském roce se fanoušci populární detektivní série Oddělení Q dočkali pokračování. Oddělení Q má za úkol řešit odložené případy, které nikdy nedošly do zdárného konce. Série je zároveň známá tím, že v jednotlivých dílech stravitelně rozebírá i důležitá společenská témata. S touto sérií je už jednoznačně spojen hlas Igora Bareše, a tak si v jeho skvělé interpretaci můžete poslechnout i devátý případ Carla Mørcka. Trvat vám to bude 16 hodin.
Po kultovním Marťanovi vyšel na konci roku 2021 pod značkou Témbr příběh dalšího osamělého astronauta z pera Andyho Weira. Tentokrát jde o posledního člověka, který má šanci na záchranu lidstva. Bohužel si to ale nepamatuje... Audioknihu famózně načetl Lukáš Hlavica, který si za tuto práci na loňském vyhlášení cen Audiokniha roku odnesl i cenu v kategorii Nejlepší interpret. Audiokniha má celkem 20 hodin a 30 minut.
Deset let po vydání úspěšných Žítkovských bohyň se autorka vrátila s titulem, který stále rezonuje napříč celou čtenářskou komunitou. Vysloužila si za něj Státní cenu za literaturu a příběh vznikl i audioknižně ve velkolepé produkci OneHotBook. Jeho interpretace se ujalo hned několik skvělých českých herců; uslyšíte tak Danu Peškovou, Johannu Tesařovou, Ladislava Cigánka, Libuši Švormovou, Oldřicha Vlacha, Pavlu Tomicovou, Petra Pochopa, Terezu Vítů a Vandu Hybnerovou. Ti společně oživují fascinující příběh žen, víry i zla a historie kláštera v Bílé vodě. Audiokniha má celkem 28 hodin a 46 minut.
Tato audiokniha vyšla v roce 2020 a už pár let se drží na vyšších příčkách žebříčků popularity. Autorovi se totiž povedlo skvěle uchopit téma, které v určitém bodě života trápí každého z nás: snahu budovat si dobré návyky a měnit ty zlé. A je důkazem, že žánr osobního rozvoje má mezi tím nejlepším z audioknižní produkce své místo. Pro vydavatelství Jan Melvil Publishing tuto audioknihu skvěle načetl Ondřej Halámek a poslechem strávíte 7 hodin a 54 minut.
Autor na Slovensku každoročně vítězí v žebříčcích prodejů i popularity, je několikanásobným držitelem ceny pro nejlepšího spisovatele. Jde o pseudonym tajemstvím opředeného autora, který býval policistou a jehož série Deník dobrého detektiva má už přes třicet dílů. Pyšní se skvělou kombinací detailů z detektivní praxe, popisu historických reálií, propracovaných postav i odlehčujícího humoru. Zajímavé je, že láká i české posluchače k poslechu slovenštiny. Vydavatelství Publixing nicméně v posledních letech začalo jeho příběhy vydávat i česky v interpretaci Martina Stránského.