Hlavní obsah stránky

UDÁLOSTI: „Mozkový trust“ dětských knihovníků

MARIKA ZADEMBSKÁ, předsedkyně Klubu dětských knihoven SKIP

EDITA VANÍČKOVÁ MAKOSOVÁ vanickova@npmk.cz

Na samém konci prázdnin se v Pedagogické knihovně J. A. Komenského sešel „mozkový trust“ Klubu dětských knihoven SKIP (KDK), aby naplánoval aktivity na další období.

Dopoledne bylo věnováno tématu Jak na čtenářský deník a (ne)povinnou četbu. Seminář, který připravila Edita Vaníčková Makosová, byl zaměřen na problém doporučené četby pro děti v rámci školního vyučování na základních školách. Během setkání se knihovnice a knihovníci společně snažili definovat smysl doporučených seznamů a metodologii jejich tvorby. Hledali svou roli v komunikaci s učiteli a sdíleli příklady dobré praxe. Velká část semináře byla věnována způsobům záznamu čtenářského prožitku a účastníci si vyzkoušeli netradiční způsoby, jak naučit děti reflektovat zážitky z četby.

Odpolední část byla věnována činnosti KDK a jeho regionálních center. Klub nově vedený Marikou Zadembskou z Městské knihovny Třinec připravuje tradičně celostátní projekty, které jsou zaměřené na dětské čtenářství: Noc s Andersenem, Kde končí svět, soutěžní přehlídku OKnA (O Knihovnických Aktivitách) a jiné. Během diskuse nad projekty vyplynula potřeba připomínat původní myšlenku některých aktivit, která se během let začala vytrácet. Například při akci Noc s Andersenem se pozapomnělo, že pohlednice, které se k akci tisknou, se posílají významným osobnostem měst, obcí i státu. V začátcích se posílaly prezidentovi České republiky Václavu Havlovi, také ministrům kultury nebo autorům knih pro děti. Jak tato akce plyne už tolik let a knihovnice a knihovníci se mění, některé prvotní myšlenky se vytrácejí. Proto se dětští knihovníci a knihovnice shodli, že je dobré význam znovu připomenout. Posílejte pohlednice, ať se o nás ví! Ať se ví o téhle báječné akci. Ať se ví o knihovnách. Vysázejte nové stromy Pohádkovníky!

Garantka projektu Kde končí svět Helena Šlesingerová z Knihovny města Plzeň představila téma dalšího ročníku. Tím budou „Dobré zprávy“. Téma mohou zpracovat knihovny mnoha způsoby: literární nebo výtvarnou soutěží, dramatizací, výletem, projektem, návštěvou jiné organizace či neziskovky. Zajímavé by pro knihovny mohlo být propojení tématu „Dobré zprávy“ a mediální výchovy, která nyní v knihovnách rezonuje a vnímáme ji jako důležitou. Z diskuse také vyšla potřeba více propagovat akci Dny pro dětskou knihu, která si dle mínění dětských knihovníků zaslouží mnohem více pozornosti. Více informací k jednotlivým akcím bude průběžně zveřejňováno na webových stránkách KDK a v elektronické konferenci Andersen.