Hlavní obsah stránky

PŘÍLOHA – DĚCKAŘI DĚCKAŘŮM: Tipy na aktivity pro děti s odlišným mateřským jazykem

V současné době se pozornost celého světa upírá směrem k ruské invazi na Ukrajinu a tamnímu vývoji. Nemalá část ukrajinského obyvatelstva se ocitá v zahraničí, kam emigruje a kde se musí sžívat s novým prostředím, s více či méně odlišnými zvyky a kulturou a hlavně s cizím jazykem. Mnoho z těchto příchozích z Ukrajiny míří také do knihoven, je proto dobré mít v zásobě zejména pro děti aktivity, s pomocí nichž jim můžeme představit odlišnosti v našich jazycích a naučit je (nejen) základní fráze a slova každodenní potřeby, postupně je pak možné slovní zásobu rozšiřovat.

Jedním ze zajímavých tipů je např. upravená forma hry KVARTETO.

Ke hře je potřeba 3–6 hráčů. Všech 32 karet (8 kvartet neboli čtveřic karet) se rozdá mezi hráče, určí se ten, kdo bude začínat, a vzájemně si pokládají otázky a hledají zbylé karty pro doplnění těch kvartet, jež drží v rukou.

Cílem je s dětmi procvičit základní zdvořilostní dialog: máš prosím, ne/mám, děkuji (tohoto schématu je třeba se držet, aby si děti základní strukturu rozhovoru vžily) a slova, na něž bude tematicky celá hra zaměřená. Čtveřice lze cílit na předměty denní potřeby, zvířata, oblečení a cokoliv dalšího.

Na procvičení sloves můžeme použít zjednodušenou hru ACTIVITY.

Na kartách necháme pouze ilustrační obrázky znázorňující různé činnosti. Hráč si vylosuje kartičku, musí identifikovat, o jakou aktivitu se jedná, a tu pak pantomimicky znázorní. Zbytek hráčů se snaží činnost pojmenovat.

Hru lze variabilně obměňovat a ztěžovat podle toho, jakou děti již mají slovní zásobu. U stydlivějších dětí lze využít obrácenou verzi, kdy je sloveso napsáno na kartičce a dítě má vylosovanou činnost znázornit pomocí obrázku. U opravdu zkušených dětí s širokou slovní zásobou můžeme později přistoupit k tomu, že činnost (napsanou či nakreslenou) popisují, aniž by použili to konkrétní slovo či slovo příbuzné.

Aby si děti upevnily vědomost, že existuje 4. pád (vazba KOHO/ CO), můžeme použít hru KOŠÍK, variantu hry BINGO.

Děti dostanou bingo karty, kde budou mít znázorněny věci, které nakoupily v obchodě.

Zároveň je na stůl rozložena hrací deska s vyznačenou cestou složenou střídavě ze všech obrázků věcí, které děti mají ve svých košících (bingo karty pro každé dítě se vždy částečně liší, aby byla hrací plocha rozmanitá, všechny použité obrázky se opakují několikrát na celé trase hrací plochy a trasa je dostatečně dlouhá, aby bylo možné doopravdy všechny věci vyškrtat). Hráči se postaví na start, postupně hází kostkou a posunují se po hrací ploše – při vstupu na políčko zkontrolují obsah košíku a hlásí větu: V košíku ne/mám XY. Cílem je správně vyskloňovat slovo z obrázku. Pokud hráč zvládne gramaticky správně svou větu, škrtá si toto políčko. Kdo první vyškrtá svou bingo kartu, vyhrává. V případě, že nedojde k vyškrtání něčího binga před doražením do cíle hrací trasy, otáčíme směr a postupujeme zpět, pravidla se nemění.

Aktivity a ukázkové materiály připravila PAVLÍNA LIŠOVSKÁ