Hlavní obsah stránky

KNIHOVNY V NOVÉM: Budeme se snažit tempo udržet

TOMÁŠ ONDRÁŠEK ondrasek@svkkl.cz 

Být v cíli maratonu je krásný pocit. Vím, o čem mluvím. Ale férové je běžet od startu, nikoliv až pár posledních stovek metrů. V září 2019 jsem sice, jako úplně čerstvý ředitel, byl u poklepání na základní kámen stavby kladenského depozitáře, ale tenhle závod měl start nejméně o deset let dřív.

Po mnoha letech útrap s denním svážením knih po celém Kladně se tehdejšímu řediteli Jiřímu Mikovi podařilo s týmem několika kolegyň připravit projektový záměr s názvem Centrální depozitář – zajištění efektivní ochrany, správy a zpřístupnění knihovního fondu Středočeské vědecké knihovny v Kladně, p. o., který byl v roce 2015 schválen Radou Středočeského kraje. Příprava byla zahájena nákupem pozemku v následujícím roce a podáním žádosti o evropské dotace a výběrovým řízením na zhotovitele projektu v roce 2017. Projekt získal podporu v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), výzva č. 25 Knihovny, SC 3.1 Zefektivnění prezentace, posílení ochrany a rozvoje kulturního dědictví při spolufinancování EU dotací 90 % způsobilých výdajů (viz příspěvek na s. 459).

Stavba byla zahájena slavnostním poklepem na základní kámen v pondělí 16. 9. 2019 za účasti radního pro oblast kultury a památkové péče Středočeského kraje Karla Horčičky, radního pro bezpečnost a zdravotnictví Roberta Bezděka v zastoupení hejtmanky, předsedy výboru pro památkovou péči, kulturu a cestovní ruch Zdeňka Štefka, vedoucí odboru kultury a památkové péče Kateřiny Pešatové a dalších hostů.

Nejistotu poddolovaného území, na kterém byla stavba založena, musela pojistit půlmetrová žebry vyztužená základová deska z železobetonu. Budovu tvoří železobetonový skelet, za-teplený čtvrtmetrovou minerální izolací. Do posuvných regálů skladových prostor ve třech podlažích se vejde přes 800 000 knihovních jednotek a kapacita depozitáře by se měla při současném tempu přírůstků zaplnit za 24 let.

Depozitář je postaven na brownfieldu, na pozemku po někdejších skladovacích a opravárenských halách POLDI Kladno, po jejichž zbourání zde několik posledních let bylo černé garážové stání a černá skládka.

Protože součástí projektu nebylo řešení transportu knih do půjčovny a úvahy o potrubní poště, dronech či lanovce byly fantasmagorické, budou se svazky do půjčovny převážet „postaru“ autem. Pro mladší knihovníky-sportovce budou k dispozici dvě elektrokoloběžky, na kterých se potřebných 250 metrů dá zvládnout za 70 vteřin, včetně čekání na semaforu na zelenou.

Využitelná plocha objektu je 12 720 m2, z toho samozřejmě převážnou část zabírají samotné skladovací prostory. V přízemí je kromě depozitního skladu ještě digitalizační pracoviště, manipulační a vjezdový prostor, dvě kanceláře, sociální a technické zázemí. V prvním patře opět depozitář, knihařská dílna, dvě pracoviště skladových pracovníků a sociální zázemí, ve druhém patře depozitář se zvýšeným režimem ochrany, kancelář, sociální zázemí, vzduchotechnika, strojovna výtahu a venkovní ochoz.

Autorem projektu je ostravský architektonický ateliér Kania, a. s., zodpovědným projektantem Ondřej Fabián a autorkou architektonicko-stavebního řešení Pavla Olšáková (viz rozhovor na s. 462–464). Generálním dodavatelem stavby byla českolipská stavební firma CL-EVANS se stavbyvedoucím Josefem Patočkou.

Celkové náklady na stavbu činily 144 mil. korun, z toho dotace IROP 110 mil. Předpoklad ročních provozních nákladů po dobu udržitelnosti (tj. pěti let) 1,1 mil. korun se ale po skokovém nárůstu cen po covidu i dalším růstu cen energií zdá být nejméně o 30–40 % podhodnocený.

Oproti současnému stavu nový depozitář zajistí kapacitu i kvalitu podle norem pro uchování a správu knihovního fondu, vyšší kvalitu knihovnické a informační služby pohodlnějším a rychlejším zpřístupněním fondu uživatelům, výrazné zlepšení konzervace fondu, tzn. ochranu před poškozením a účinky nevhodných mikroklimatických podmínek, a zjednodušení, urychlení a ekonomickou efektivitu obsluhy a správy fondu.

Moderními technologiemi osazená novostavba zajistí normativní podmínky pro dlouhodobé uchování knihovního fondu. Moderní regálový systém a digitální technika urychlí a usnadní manipulaci s fondem. Přemístění fondu, digitalizačního pracoviště a knihařské dílny ze stávajících nevyhovujících skladů výrazně zlepší pracovní i hygienický komfort zaměstnanců a zkrátí přepravní vzdálenosti. Snížení počtu a zkrácení doby převozů dokumentů ze skladů rozmístěných v intravilánu Kladna přinese snížení nákladů a značnou úsporu času při odbavování výpůjček. To vše přispěje k výrazně efektivnějšímu využití pracovní doby zaměstnanců.

První prohlídka po dokončení stavební části se za účasti zástupců Středočeského kraje v čele s hejtmankou Petrou Peckovou uskutečnila v pátek 7. 5. 2021, tj. po 19 měsících. Kolaudaci provedly příslušné orgány, tj. stavební úřad, hasiči a hygiena, v úterý 5. 10. 2021, tj. po 24 měsících.

Stěhování fondu hned v příštím týdnu po kolaudaci zahájila logistická firma Asen, která ve výběrovém řízení nabídla neuvěřitelnou cenu: třikrát (!!) nižší než ostatních sedm uchazečů. Asi půl milionu svazků, tj. 11 kilometrů regálů, jsme s nimi zvládli přestěhovat ve světovém rekordu za 16 pracovních dnů!

A to je už cílová rovinka tohoto maratonu. Nastěhujeme nábytek do kanceláří, u vchodu na zeď přitlučeme popisné číslo, desetkrát se pohádáme a jedenáctkrát udobříme, zapneme počítače a začneme tisknout první žádanky.

Uspořádáme slavnostní zahájení, sníme chlebíčky a začneme fungovat v běžném denním režimu. Metráky knížek budeme denně dopravovat do půjčovny a metráky přivážet zpět do depozitáře. Přijeďte se podívat. Rádi se pochlubíme, rádi vás provedeme.

Ti, co se nejvíc o depozitář zasloužili, už u nás ale nepracují. My jsme doběhli do cíle, ale na startu stáli oni. Převzali jsme od nich štafetu, a než ji od nás zase převezmou ti další, budeme se snažit jejich tempo udržet.

nositel ředitelské štafety od roku 2019

TOMÁŠ ONDRÁŠEK