Hlavní obsah stránky
RECENZE: Jan Amos Komenský a jeho svět
MILAN VALDEN milan.valden@nkp.cz
STOPLÁROVÁ, Lenka a Vít VLNAS (eds.). Comenius 1592–1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím – Jan Amos Komenský a jeho svět. Brno: Moravské zemské muzeum, Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu UJEP, 2020. 430 s.
ISBN 978-80-7078-543-5 (MZM), 978-80-7561-287-8 (UJEP)
Od 20. 12. 2020 do 31. 5. 2021 (ale původně jen do 28. 3.) se v Jízdárně Pražského hradu konala výstava k uctění 350. výročí úmrtí J. A. Komenského pod názvem Comenius 1592–1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím – Jan Amos Komenský a jeho svět, která ale v době koronavirové pandemie byla veřejnosti, bohužel, spíše nepřístupná; naštěstí byla prodloužena v období, kdy se už zase na výstavy mohlo chodit. K výstavě vyšel stejnojmenný katalog, který péčí editorů Lenky Stolárové a Víta Vlnase a velkého kolektivu autorů jednotlivých poutavých hesel i celkovou velkorysou koncepcí, výpravou, bohatým ilustračním doprovodem a krásným grafickým zpracováním zdaleka překračuje rámec pouhého katalogu k výstavě a zájemcům nabízí široký pohled na osobnost proslulého „Učitele národů“, filozofa, teologa, pedagoga, didaktika a spisovatele, jedné z největších osobností českého a evropského myšlení a dějin. Oba editoři byli současně autory koncepce výstavy a kurátory a vybírali i exponáty; pořadateli projektu byly Kancelář prezidenta republiky, Správa Pražského hradu a Moravské zemské muzeum, které výstavu i organizovalo. Exponáty zapůjčili soukromí sběratelé i muzea, galerie či knihovny nejen z Česka, ale i z Polska, Nizozemí, Maďarska, Německa a Rakouska.
Podtitul výstavy i publikace – Doba mezi rozumem a šílenstvím – je velmi výstižný. Na jedné straně nejrůznější pokrok, nové směry a tendence v pedagogice či filozofii, rozkvět umění, literatury a knihtisku, na druhé straně pronásledování nekatolíků a třicetiletá válka (1618–1648), na jejímž počátku bylo české stavovské povstání, jež z Čech vyhnalo tisíce nekatolíků, mezi nimi i Komenského, biskupa Jednoty bratrské. Začal jeho život vyhnance, jenž putoval Evropou a do vlasti se již nikdy nevrátil. Třicet let válek, bitev, pustošení Evropy zanechalo kontinent zdecimovaný, zničený, hladový, na dně. Sám Komenský prožil život bouřlivý a pestrý tak, že vydá na biografie i romány (a mnohé o něm byly napsány) či filmy (tady zatím takové štěstí na zajímavé zpracování neměl, Vávrův životopisný výpravný velkofilm Putování Jana Amose z roku 1983 je didakticky chladný, z Komenského dělá „sochu“ a postrádá větší dramatičnost, jakou jeho osudy měly). Neklidné století konfesně rozvrácené Evropy a Komenského životní pouť připomíná v úvodu text Tomáše Knoze. V knize samozřejmě nechybí reprodukce řady Komenského portrétů, protože Komenský je pravděpodobně nejen jednou z nejčastěji zobrazovaných, ale také nejsnadněji identifikovatelných osobností českých dějin. O Komenského fyziognomii máme poměrně přesnou představu díky soudobým podobiznám, které za učencova života vznikly zejména v Anglii a Nizozemí, jak publikace připomíná.
Následujících devět kapitol se zabývá různými etapami Komenského života, jeho dílem a dobovou atmosférou, událostmi a uměním a dalšími tématy: Velké theautrum: obrazy člověka a světa, Labyrint světa a svět labyrintů, Rozdělená společnost: doba vymknutá z kloubů, Čas Komenského mládí a zrání, Komenský v exilu, Dílna lidskosti, Tolerance a polemika: Komenský ve společnosti evropských vzdělanců, Evropa ve válce a v míru, Komenský jako ikona, symbol a pomník. Zasvěcená hesla komentují nejen Komenského a jeho dobu, ale i četná umělecká díla, portréty, grafiky, obrazy, obálky knih, díla dobová i soudobá, jak se v nich Komenský projevil, ilustrace a sochy inspirované jeho dílem a osobou. Nechybí prameny a literatura, chronologický přehled, rejstřík autorů literárních a výtvarných děl, seznam vyobrazení a seznam autorů hesel a fotografií. A četné citace z Komenského děl, jako třeba tato známá a tak pravdivá: Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stát se hlupákem.
Z rozsáhlé publikace vysvítá mnohovrstevnatý portrét stále ne zcela doceněné osobnosti Jana Amose Komenského i jeho doby, která byla sice nemilosrdná a temná, ale i fascinující a divoká, s místy světlými a nadějnými i bídnými a hrůznými.