Hlavní obsah stránky
KONCEPČNÍ MATERIÁLY: Ministři kultury a školství podepsali Memorandum o meziresortní spolupráci
JANA LINHARTOVÁ linhartova@svkul.cz
Den před konáním knihovnické konference Knihovny současnosti v Olomouci se podařilo to, o co knihovny a další kulturní a paměťové instituce usilovaly již delší dobu. Den 6. 9. 2021 se může zapsat do paměti knihovníků, muzejníků, galeristů a dalších kulturních pracovníků jako den, který odstartoval éru užší spolupráce mezi resorty kultury a školství. Byla jsem součástí expertní pracovní skupiny, která se po dobu více než dvou let snažila o to, aby se Memorandum nejen vytvořilo, ale i podepsalo, a jsem potěšena, že se tak stalo.
Možná, že si někdo z vás může říci: To je toho, vždyť je to jen kus papíru, který stejně nic nezmění, ale opak je pravdou. Realizaci klíčových témat Memoranda by měla zajistit meziresortní pracovní skupina, která právě vzniká a jejíž první setkání se plánuje již na měsíc listopad. Hlavním tématem schůzky by mělo být stanovení témat a harmonogramu jednání pracovní skupiny a představení závěrů několika klíčových projektů, ukazujících na příkladech dobré praxe skvělou kooperaci knihoven a škol, respektive knihovníků a pedagogů napříč celou Českou republikou. Spolupráce obou resortů by měla probíhat jak v oblasti rozvoje a podpory čtenářské, informační a mediální gramotnosti, tak i v oblasti využívání digitálních technologií při zpřístupňování rozličných služeb, které knihovny a další kulturní instituce poskytují nejen dětem, žákům, studentům a pedagogům, ale i široké veřejnosti.
Mezi další okruhy kooperace resortů by mělo patřit využívání vzdělávací nabídky i rozsáhlých informačních zdrojů knihoven a dalších kulturních institucí. Je nezbytné vytvořit systém meziresortního charakteru podporující celostátní projekty rozvíjející čtenářství, práci s informacemi a moderními technologiemi, a to na všech úrovních formálního a neformálního vzdělávání. Veškeré výše uvedené aktivity by měly být součástí kurikulárních dokumentů všech typů škol a školských zařízení. Nezbytnou součástí vzájemné spolupráce je podpora a rozvoj odbornosti specialistů na vzdělávání v knihovnách, v muzeích již tato pozice existuje.
Ministr kultury Lubomír Zaorálek na tiskové konferenci po podpisu Memoranda řekl: Jsem rád, že se nám po letech podařilo společně domluvit na základních parametrech spolupráce, a věřím, že práce meziresortní skupiny přinese konkrétní výsledky. Jako milovník knih bych si přál, aby to bylo především v oblasti čtenářské gramotnosti dětí. Totéž zopakoval v úvodní zdravici na konferenci Knihovny současnosti v Olomouci. Spolupráce obou resortů je deklarována v nově schválené Koncepci knihoven ČR na léta 2021–2027 a taktéž je podporována v záměrech Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, což je směr, kterým by se mělo ubírat nejen české školství, ale i kultura, která vždy přispívala a nadále bude přispívat k demokratickému rozvoji vzdělané, soudržné a kulturní společnosti.
Pevně věřím, že podpis Memoranda zahájil novou etapu spolupráce, která knihovny, muzea, galerie a další kulturní a paměťové instituce posune spolu se školami do 21. století, a třeba se za pár let dočkáme i toho, že se tyto instituce stanou běžnou součástí vzdělávacího systému České republiky.
P ř í l o h a Memorandum o spolupráci Ministerstva kultury (MK) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) –
věcná část, podepsaná ministry Lubošem Zaorálkem a Robertem Plagou [Ministerstva] uzavírají toto Memorandum o spolupráci MK a MŠMT z důvodu potřeby koordinovaného postupu při budování a rozvoji vzdělané, kulturní a soudržné společnosti. Oba resorty budou v součinnosti hledat konkrétní cesty pro podporu spolupráce knihoven, kulturních a paměťových institucí se školami a školskými zařízeními ve prospěch harmonického rozvoje osobnosti dětí, žáků a studentů v oblasti kulturního povědomí, rozvoje čtenářské, informační a mediální gramotnosti (dále jen Memorandum). |
Článek 1
Předmět Memoranda
Předmětem Memoranda je
– Zdůrazňování významu vzájemné systémové spolupráce obou resortů při řešení provázanosti škol a školských zařízení se všemi druhy knihoven při podpoře čtenářské, informační a mediální gramotnosti dětí, žáků a studentů, a také při provázanosti ostatních kulturních a paměťových institucí se školami a školskými zařízeními, které povedou k naplňování cílů vycházejících z kurikulárních dokumentů – rámcových vzdělávacích programů, školních vzdělávacích programů. Spolupráce při naplňování společných cílů neomezuje autonomii obou stran.
– Vytvoření pracovní skupiny pro aktivní spolupráci na podpoře vzdělávání dětí, žáků a studentů s využitím všech dostupných možností obou resortů.
Článek 2
Nástroje realizace Memoranda
– Za účelem zajištění provádění Memoranda na pracovní úrovni a provádění provázaných agend dojde k vytvoření meziresortní pracovní skupiny složené ze zástupců MK a MŠMT. Pracovní skupina se bude scházet nejméně 2x ročně. Vedoucí pracovní skupiny je kontaktní osoba za MK podle čl. 4 odst. 1.
– Členy meziresortní pracovní skupiny jmenují kontaktní osoby za MK a za MŠMT.
– Meziresortní pracovní skupina se bude zabývat zejména těmito okruhy:
– Podpora role knihoven jako vzdělávacích institucí, které přispívají k rozvoji čtenářské, informační a mediální gramotnosti dětí, žáků a studentů.
– Podpora role kulturních a paměťových institucí jako vzdělávacích institucí, které přispívají k rozvoji čtenářské, informační a mediální gramotnosti dětí, žáků a studentů.
– Využívání digitálních technologií v knihovnách pro zpřístupnění služeb knihoven co nejširšímu okruhu dětí, žáků, studentů a pedagogů.
– Systematizace spolupráce knihoven a škol a školských zařízení a poskytování kvalitních vzdělávacích akcí knihoven v obsluhovaných lokalitách.
– Podpora a rozvoj odbornosti specialistů na vzdělávání v knihovnách podle vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů.
– Vytvoření podmínek pro dostupné využívání programové nabídky kulturních a paměťových institucí dětmi, žáky, studenty a pedagogy. Na straně MŠMT pomocí dostatečného zajištění zdrojů pro školy využitelnými na dopravu, na straně MK volným zpřístupněním kulturních a paměťových institucí dětem, žákům, studentům a pedagogům.
– Akcentování využívání vzdělávací nabídky i informačních zdrojů knihoven a kulturních institucí všech typů v kurikulárních dokumentech jako funkční součásti školního vzdělávání.
– Smysluplné využití digitálních technologií v nabídce informací a vzdělávacích akcí knihoven, kulturních a paměťových institucí pro všechny úrovně formálního a neformálního vzdělávání.
– Vytvoření systému podpory aktivit mezirezortního charakteru, zejména podporou celostátních projektů na rozvoj čtenářství.
– Zdůrazňování významu kultury pro rozvoj osobnosti dětí, žáků a studentů v kurikulárních dokumentech a následné dbaní na využívání potenciálu kulturních institucí pro naplňování cílů vzdělávacího obsahu rámcových vzdělávacích programů.
– Zabývání se případnými dalšími okruhy, které vyplynou z činnosti pracovní skupiny.
Článek 3
Zásady a principy spolupráce
– Obě strany vyvinou úsilí k dosažení společných cílů.
– Ve prospěch naplňování cílů si obě strany budou poskytovat maximální součinnost.
– Obě strany si budou navzájem podle potřeby poskytovat informace, sdílet dokumenty a společně hledat řešení problémů.
– MK a MŠMT se shodují, že při financování aktivit realizovaných podle tohoto Memoranda nebude docházet k převodům finančních prostředků mezi jimi spravovanými kapitolami státního rozpočtu.
Článek 4
Kontaktní osoby
– MK i MŠMT určí kontaktní osobu na úrovni náměstka ministra.
– Kontaktní osoba je oprávněna jednat za příslušnou stranu v záležitostech naplňování Memoranda.
– Meziresortní pracovní skupina zřízená dle čl. 2 odst. 1 vždy k 31. srpnu kalendářního roku ve spolupráci s kontaktními osobami vyhodnotí plnění Memoranda a hodnocení předá smluvním stranám.
Článek 5
Ustanovení společná a závěrečná
– Obě strany podepisují toto Memorandum na důkaz souhlasu s jeho obsahem.
– Obě strany budou vhodným způsobem informovat organizace v oblasti své působnosti o přijetí Memoranda.
– Změny a doplnění Memoranda je možné činit jen ve formě postupně číslovaných písemných dodatků podepsaných oběma stranami. Pro platnost dodatku se vyžaduje dohoda obou smluvních stran o celém jeho obsahu.
– Memorandum je sepsáno ve čtyřech stejnopisech s platností originálu, každá strana obdrží dvě vyhotovení.
– Memorandum o spolupráci se uzavírá na dobu neurčitou a nabývá účinnosti dnem podpisu obou stran. Platnosti pozbývá písemnou dohodou stran nebo doručením písemného oznámení jedné ze stran druhé straně, že se Memorandem nadále nehodlá řídit.