Hlavní obsah stránky
PRÁVNÍ PORADNA: Rekonstrukce knihovny a omezení jejích služeb
JIŘÍ KLUSOŇ jiri.kluson@mkcr.cz
Dotaz:Budova, ve které sídlí naše knihovna, se bude rekonstruovat. Plánovaná doba rekonstrukce je zhruba půl roku a knihovna tedy nebude moci po tuto dobu poskytovat všechny zákonem stanovené veřejné knihovnické a informační služby. Knihovní fond bude převezen do jiné budovy. Máme požádat o zrušení zápisu v evidenci knihoven podle § 8 knihovního zákona po dobu rekonstrukce nebo o to, aby Ministerstvo kultury schválilo pozastavení činnosti knihovny? |
Odpověď:
Nikoliv, o zrušení zápisu v evidenci knihoven podle § 8 knihovního zákona po dobu rekonstrukce není třeba žádat, ovšem za podmínky, že knihovna bude poskytovat alespoň některé veřejné knihovnické a informační služby.
Může se stát, že knihovna nemůže z objektivních důvodů poskytovat všechny veřejné knihovnické a další služby podle § 4 odst. 1 knihovního zákona, třeba v důsledku havárie vodovodu nebo poruchy vytápění. Není to však důvodem pro zrušení zápisu knihovny v evidenci knihoven. Situace, kdy knihovna například po určitou dobu nemůže poskytovat prezenční výpůjčky (z důvodu havárie topení) nebo poskytovat přístup k internetu (z důvodu poruchy IT připojení), není sama o sobě důvodem pro zrušení zápisu v evidenci knihoven, či lépe řečeno: není důvodem k tomu, aby provozovatel knihovny požádal o zrušení zápisu v evidenci knihoven.
Knihovní zákon nezná kategorii pozastavení činnosti knihovny. Knihovnu evidovanou Ministerstvem kultury je možné buď provozovat, nebo ne, její činnost nelze pozastavit. Je důležité, že podle § 8 odst. 1 knihovního zákona Ministerstvo kultury rozhodnutím zruší zápis v evidenci knihoven, pokud knihovna přestane splňovat znaky knihovny podle § 2 písm. a) knihovního zákona, tedy přestane poskytovat všechny veřejné knihovnické a informační služby podle § 4 odst. 1 knihovního zákona. Skutečnost, že po určitou dobu knihovna z objektivních důvodů neposkytuje zákonem vymezené služby v plném rozsahu, není důvodem pro její vyřazení z evidence knihoven. Ministerstvo kultury nemůže schválit pozastavení činnosti knihovny, knihovní zákon to neumožňuje.
Pokud je tedy možné poskytovat po dobu rekonstrukce knihovny alespoň některé ze služeb podle knihovního zákona, například meziknihovní výpůjční službu anebo přístup k internetu nebo absenční výpůjčky, nelze shledat důvod pro zrušení zápisu knihovny v evidenci knihoven, byť knihovna například neposkytuje prezenční výpůjčky nebo ústní bibliografické, referenční a faktografické informace a rešerše.
Provozovatel knihovny by tedy měl oficiálně oznámit Ministerstvu kultury, že v době „od–do“, tedy po dobu rekonstrukce, nebude knihovna poskytovat všechny služby podle knihovního zákona, protože to není technicky možné. V oznámení je třeba uvést, které konkrétní služby nebudou poskytovány.
V oznámení je vhodné vyzdvihnout to, že rekonstrukce přispěje ke zkvalitnění poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb podle § 4 odst. 1 knihovního zákona a také dalších služeb podle § 4 odst. 3 knihovního zákona. Rovněž je vhodné vyzdvihnout to, že rekonstrukce přispěje k účinnějšímu plnění povinnosti ochrany knihovního fondu, jak ji zavádí § 18 knihovního zákona.