Hlavní obsah stránky
TÉMA: Dopad pandemie na služby a práci knihoven: Pedagogické minimum pro knihovníky pro děti a mládež
PETRA ŠEVČÍKOVÁ krejci@svkos.cz
Ve druhém pololetí roku 2020 proběhl v Moravskoslezské vědecké knihovně v Ostravě cyklus přednášek pod názvem Pedagogické minimum pro knihovníky pro děti a mládež. Jeho lektory byli pedagogové Katedry českého jazyka a literatury s didaktikou Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Akce byla finančně podpořena z dotačního programu Ministerstva kultury VISK 2, podprogramu Mimoškolní vzdělávání knihovníků. Kurz byl sestaven do pěti tematicky samostatných přednášek v celkovém časovém rozsahu 30 hodin. Jednotlivé přednášky měly za cíl předat účastníkům ucelený přehled, jenž je významný a určující pro přípravu aktivit, které se v knihovnách zaměřují na dětské uživatele.
Organizační zajištění
Je třeba podotknout, že ani našemu kurzu se nevyhnula omezení spojená s epidemiologickým vývojem v naší zemi. První dvě přednášky proběhly plánovanou prezenční formou. Situace v září roku 2020 tomu byla nakloněna. V polovině října však opět došlo ke zpřísnění podmínek. Zvolili jsme variantu vyčkat, zda nedojde ke zlepšení, ale koncem října bylo jasné, že zbylou část přednášek budeme muset převést do online podoby. Výhodou byla skutečnost, že lektory byli pedagogové vysoké školy, kteří měli již nastavenu distanční výuku pro své studenty na platformě Microsoft Teams. Mohli tedy tento nástroj využít také pro přednášky Pedagogického minima.
Obsahová náplň kurzu
Prezenční formou proběhla přednáška Didaktika lekcí informačního vzdělávání. Lektorkou byla Ivana Gejgušová. Představila knihovníkům základní didaktické zásady vztahující se k výuce literatury na základní škole. Hlavní pozornost věnovala současné podobě čítanek a metodám pro práci s uměleckým textem. Tyto poznatky jsou využitelné také při akcích knihoven, při přípravě a realizaci besed či přednášek.
Také přednáška Kultura mluveného projevu při veřejných vystoupeních Pavlíny Kuldanové proběhla prezenční formou. Účastníci si tak mohli pomocí praktických aktivit vyzkoušet své komunikační dovednosti či mluvní techniku a zásady výslovnosti, které mají vliv na kvalitu přednesu při veřejných vystoupeních. Absolventi přednášky zde kladně hodnotili, že díky těmto praktickým cvičením odhalili vady ve svém přednesu či výslovnosti a mohou tak zapracovat na jejich vylepšení.
Další části cyklu již tedy proběhly v online prostředí. Přednáška Vývojová specifika dětí školního věku v podání Kateřiny Panáčkové nastínila základní charakteristiky v této oblasti. Podstatou přednášky bylo poukázat na utváření vztahu ke kulturním a literárním hodnotám a na budování sociálních vazeb. Lektorka nezapomněla zmínit ani specifika přístupu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Knihovníci se při přednášce aktivně zapojovali a sdělovali své zkušenosti z práce se školními třídami, uváděli konkrétní příklady, které zažili s dětskými čtenáři ve svých knihovnách, a jejich postoj k četbě a literatuře.
V přednášce Kvalita a kýč ve tvorbě pro děti a mládež se Olga Kubeczková zaměřila především na současnou literární produkci. Předem rozeslala účastníkům tematické materiály a také zadala samostatný úkol. Účastníci se měli zamyslet nad tím, jak od sebe odlišit umění a brak (triviální tvorbu), nekvalitu a kýč, k čemu slouží umění, zda je kýč špatným uměním, proč je ho tolik a zda ho potřebujeme nebo jestli je vztah ke kýči jiný u dětí a u dospělých. Přednášku lektorka doplnila praktickými ukázkami různých podob literárního ztvárnění dětské literatury jak po stránce textové, tak po stránce výtvarné.
Poslední přednáška cyklu pedagogického minima se věnovala práci s uměleckým textem. Radomil Novák seznámil s pojetím uměleckého textu jako nástroje literární komunikace mezi autorem a čtenářem v rovině textové, mimotextové a tematické. Důležitými pojmy byla interpretace a analýza textu.
Hodnocení
Spokojenost s proběhlým kurzem se zjišťovala formou hodnotících dotazníků, kde se účastníci mohli vyjádřit k organizaci školení, obsahové náplni, přístupu lektorů či osobnímu a pracovnímu přínosu školení. U prezenčních přednášek psali svůj názor do tištěných formulářů, v případě online přednášek jim byly zaslány hodnotící dotazníky vytvořené pomocí nástroje Google Forms. I přes organizační změny, týkající se formy přednášek, bylo hodnocení velice pozitivní. Účastníci kvitovali erudovanost přednášejících a také to, že vzhledem k nastalé situaci nepřišli o možnost kurz dokončit.
Při plánování tohoto vzdělávacího cyklu byla nastavena kapacita účasti na deset osob hlavně z důvodu efektivity a komfortu účastníků při praktických cvičeních v rámci jednotlivých přednášek. Jelikož byl tento kurz zařazen do vzdělávacího plánu Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě poprvé, byl o něj zaznamenán zvýšený zájem. Proto jsme znovu požádali o jeho finanční podporu v dotačním programu Ministerstva kultury, a tak počítáme s jeho případným uskutečněním opět na podzim 2021.