Hlavní obsah stránky
TÉMA: Dopad pandemie na služby a práci knihoven: VU3V formou distančního studia
PETR MUNCLINGER munclinger@knihkrnov.cz
Současná epidemiologická situace se nutně podepsala i na způsobu studia letošních semestrů Virtuální univerzity třetího věku (VU3V) v konzultačním středisku Městská knihovna Krnov.
VU3V je jednou z forem celoživotního vzdělávání. Za projektem stojí Provozně ekonomická fakulta České zemědělské univerzity v Praze. S myšlenkou umožnit Krnovanům připojit se k tomuto typu vzdělávání přišla krnovská knihovnice Vlasta Jančíková. Inspirovala se v okolních knihovnách, zejména v Rýmařově a ve Středisku vzdělávání ve Vrbně pod Pradědem. Naše knihovna se do projektu VU3V zapojila letním semestrem 2018. Tutorem, tedy jakýmsi moderátorem a organizátorem, se stal knihovník Petr Munclinger.
Zájem o studium
Jako téma prvního kurzu jsme v knihovně vybrali symbolicky České dějiny a jejich souvislosti (inspirací bylo sté výročí založení Československa, i když obsahem kurzu byly naše dějiny nejstarší). Zájem o studium předčil očekávání, neboť se v krátké době čtrnácti dní přihlásilo sedmnáct vážných zájemců. Celkový počet se nakonec ustálil na patnácti, a to zejména z kapacitních důvodů. Skupina je různorodá; nalezneme v ní muže i ženy, čtenáře i ty, kteří jinak do knihovny nechodí. O akci se dozvěděli z novin, z internetových stránek nebo od přátel. Ke studiu se přihlásili i dva manželské páry a také jeden mladý člověk, který je v invalidním důchodu...
Začali jsme zimní semestr 2020/2021 a počet studentů je aktuálně na čísle 13. Během tří společných let od začátku této aktivity zůstalo pevné jádro a zhruba pět studentů se postupně vyměnilo či pozastavilo/obnovilo své studium, což pravidla dovolují. Studium lze totiž kdykoliv přerušit a následně navázat. Důvodem bývají často rodinné překážky nebo téma nadcházejícího semestrálního kurzu, o kterém vždy společně demokraticky hlasujeme. Výsledek však nemusí pochopitelně vyhovovat všem.
Průběh přednášek a testování
Samotné přednášky se v naší knihovně promítají na velké plátno o poměru stran 16:10, zakoupené speciálně pro tento účel. Přednáška se skládá z několika částí a trvá kolem 50 minut. Po jejím skončení se společně věnujeme vyplnění online testu, který nám pomůže právě získané informace utřídit a lépe si zapamatovat. Poté se pravidelně nad tématem diskutuje.
Testy, na jejichž základě se známkuje, si pak studenti vyplňují individuálně z pohodlí svých domovů. Jako pomůcka jim slouží i textová verze kompletní přednášky, kterou po jejím skončení každý obdrží. Drtivá většina našich studentů disponuje vlastním počítačem, notebookem nebo tabletem. Ti, kteří tuto možnost nemají, mohou svůj test absolvovat během dopoledních hodin v hudebním oddělení, které je v tuto dobu pro veřejnost uzavřené. V souvislosti s letošní nestandardní virologickou situací tedy nebyl přechod na distanční formu studia ani tak problémem technickým, jako spíše komunitním. Jak se kupříkladu vyjádřil jeden ze studentů Jaroslav Antoš, nechodí na přednášky jen za účelem nabytí nových vědomostí, ale současně to cítí jako příležitost setkat se se svými vrstevníky a možnost popovídat si společně na zajímavé téma, jež navíc všechny spojuje. To distanční studium bohužel neumožňuje...
Všichni doufáme, že se situace natolik stabilizuje, že bude možnost se společně vídat alespoň ve druhé polovině zimního semestru. Vždyť naposledy jsme se všichni pospolu viděli na začátku března loňského roku – a tak nám to slušelo (viz foto)!