Hlavní obsah stránky

PSALO SE JINDE

Podklady jsou čerpány z databází Anopress a KKL.

SMÍTALOVÁ, Petra. Marečku, podejte mi knihu! Lidové noviny [online]. 2019, (42), 14 [cit. 2019-02-25]. ISSN 0862-5921. Dostupné z: http://www.lidovky.cz/.

Seznámení s výsledky reprezentativního průzkumu dětského čtenářství České děti a mládež jako čtenáři v roce 2017, který iniciovala Národní knihovna ČR. Autorka porovnává, jak čtou děti ve věku 6–8 let, děti 9–15 let a mládež starší 15 let. Srovnává četbu chlapců a dívek. Uvádí vliv čtení na slovní zásobu, souvislost čtení se školním prospěchem, vliv rodiny na čtení a konkrétní tituly, které děti nejraději čtou. Sleduje kritéria, podle kterých si děti a mládež vybírají tituly – díky existující široké nabídce titulů nemají jednoznačné preference. Text se rovněž zaobírá tématem povinné četby, jejím zastaráváním a přizpůsobením novým vzdělávacím potřebám (povinná četba se mění v systém doporučené četby). Věnuje se důvodům, proč některé děti nečtou, motivací k četbě (ve škole i v rodině, návštěvou knihovny). Popisuje akce knihoven, které mohou vést k podpoře čtení. Problematice tohoto průzkumu je také věnován článek BARÁK, Vladimír. Překvapující data: děti čtou častěji. Týden [online]. 2019, (5), 22 [cit. 2019-02-25]. ISSN 1210-9940. Dostupné z: http://www.tyden.cz.

GABZDYL, Josef. Černou kostku doplní velký parkovací dům. Mladá fronta Dnes [online]. 2019, (26), 16 [cit. 2019-02-25]. ISSN 1210-1168. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp.

Představení přepracovaného projektu novostavby Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě (tzv. Černé kostky), který bude realizovat brněnský ateliér Kuba & Pilař. V článku se dále uvádí harmonogram zahájení stavby a otevření knihovny, náklady, které budou na celou stavbu potřeba, a důvody přepracování starého projektu.

ENDRŠTOVÁ, Michaela. Rozmach digitální knihovny brzdí spor o peníze za licence. Hospodářské noviny [online]. 2019, (8), 2 [cit. 2019-02-25]. ISSN 0862-9587. Dostupné z: http://www.hn.iHNed.cz/.

První část článku se věnuje problematice licenční smlouvy mezi agenturou DILIA, zastupující autory tištěných děl, a Národní knihovnou ČR. Představuje částky, které by na odměnách měla agentura DILIA dostat. Licenční poplatky se Ministerstvu kultury zdají příliš vysoké a nechce na ně dát peníze. Na konci roku 2018 skončila možnost zaplacení vědeckého článku nebo části odborné publikace, kterou knihovníci naskenovali a poslali e-mailem. Jsou zde nastíněny možnosti, jak danou situaci řešit.

JANOUŠEK, Artur. Jak státu vyfoukli poklad. Mladá fronta Dnes [online]. 2019, (47), 3 [cit. 2019-02-25]. ISSN 1210-1168. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp.

Autor ve svém příspěvku popisuje průběh dražby vzácného středověkého dokumentu psaného na pergamenovém papíře. Jde o latinsky psaný notářský zápis z roku 1414 o vyhlášení klatby nad přítelem a advokátem Jana Husa – Janem z Jesenice. O dokument měla zájem NK ČR.

SMOLÍKOVÁ, Klára a Marie TĚTHALOVÁ. Knížka nám umožňuje vidět, co kolem sebe nemáme. Informatorium 3–8 [online]. 2019, (1), 6 [cit. 2019-02-25].

Rozhovor s Klárou Smolíkovou, českou spisovatelkou, scenáristkou komiksových příběhů, publicistkou a propagátorkou dětského čtení na témata: čtenářství, dětské čtenářství, kniha jako médium, přínos četby pro děti a čtení dětem, budování moderní živé knihovny. Podrobněji se věnuje přínosu čtení knih pro předškolní děti, dále komiksu jako spojení obrazu a textu (tzv. „komiksové gramotnosti“). Nastiňuje roli rodiny v podpoře čtenářství, například čtením dětských časopisů či předčítáním mladším sourozencům apod. Krátce se věnuje vlivu audioknih na podporu čtení v dospělosti. Zajímavou část tvoří úvahy na téma podpory čtenářské gramotnosti v klasických a alternativních školkách. Varuje před nedostatečnou čtenářskou gramotností, která může mít za následek neschopnost práce s textem a potíže ve vzdělávání po celý život. Klára Smolíková také organizuje workshopy o čtení v knihovnách, dále se zamýšlí nad prací se čtenářem v knihovnách a získáním kladného vztahu ke čtení v knihovně. Na závěr se věnuje otázce významu knihy pro autory.

Připravila RENÁTA SALÁTOVÁ