Hlavní obsah stránky
Dopady ekonomické krize na rozpočty veřejných knihoven v roce 2009 a 2010
VÍT RICHTER > Vit.Richter@nkp.cz
LADISLAVA ZEMÁNKOVÁ > Ladislava.Zemankova@nkp.cz
Během února 2010 provedl Knihovnický institut Národní knihovny ČR na základě požadavku Ministerstva kultury ČR dotazníkové šetření o dopadech ekonomické krize na činnost knihoven. Hlavním cílem krátkého průzkumu bylo zjistit, zda zřizovatelé a provozovatelé snížili v roce 2009 rozpočty knihoven a v jaké výši se očekává snížení v roce 2010. Dále bylo zjišťováno, jaké negativní dopady bude mít snížení rozpočtu na služby knihoven.
Šetření proběhlo pomocí webového dotazníku. Celkem byly získány odpovědi z 287 knihoven. Zásadní pro celé šetření byly dvě úvodní otázky, které se týkaly celkových ročních rozpočtů v letech 2009 a 2010. Knihovny uváděly, zda byl rozpočet oproti předchozímu roku navýšen, zůstal beze změny, nebo zda byl snížen. Současně zaznamenávaly rozsah případných změn v rozpočtu v procentech.
Pokud hodnotíme rok 2009, můžeme konstatovat, že v rozpočtech knihoven docházelo k častým změnám, ale pokud porovnáme situaci s rokem 2008, ještě stále převažoval spíše kladný trend. Stálý rozpočet mělo v průměru 52 % dotázaných knihoven, 29 % respondentů dokonce uvádí rozpočet navýšený a 19 % rozpočet snížený. To odpovídalo celospolečenskému trendu zabránit prohlubování krize drastickým omezením veřejných výdajů. Při srovnávání jednotlivých kategorií knihoven dopadla nejpříznivěji kategorie městských knihoven s regionální funkcí. Plných 47 % odpovídajících knihoven mělo rozpočet navýšen, a to v průměru o 5,4 % oproti roku 2008. Avšak současně 23 % těchto knihoven vykázalo snížení rozpočtu oproti roku 2008, a to také o 5,4 %. Nejstabilnější rozpočty lze vysledovat u kategorie obecních a krajských knihoven. Celková skutečnost ale nebyla bezvýhradně optimistická. Knihovny často poukazovaly na nedostatečnost stálého rozpočtu, zvláště když tento stav trvá několik let. Inflační vývoj a vývoj cen velmi ztěžují hospodaření s takovým rozpočtem a v mnoha ohledech jej dělají napjatým z hlediska počtu pracovníků, otevírací doby, nákupu knihovních fondů atp. Tím se již v dřívějších letech dostalo mnoho knihoven na hranici, kdy další pouhé setrvání rozpočtu na stejné výši má omezující vliv na služby a na tvorbu knihovního fondu.
Hlavní pozornost šetření byla zaměřena na situaci roku 2010, kdy se očekávaly podstatně větší změny v negativním slova smyslu.
Rok 2010 je pro více než 40 % veřejných knihoven ve znamení finančních problémů, které se dotknou kvality poskytovaných služeb. Procento knihoven, jejichž rozpočet se krátí, dramaticky vzrostlo, a to z 19 % v roce 2009 na plných 40 % v roce 2010, tj. více než dvakrát. K mírnému poklesu došlo u těch knihoven, jejichž rozpočet na rok zůstal na stejné úrovni roku předešlého, a to z 52 % všech dotázaných na 51 %. V roce 2010 více než třikrát klesl po-díl těch knihoven, jimž byl rozpočet zvýšen, tj. z 29 % v roce 2009 na pouhých 9 %.
Důležitým údajem, který charakterizuje současnou situaci, je i rozsah snížení rozpočtů. Průměrná hodnota snížení rozpočtu se blíží deseti procentům (9,47), ale zaznamenáváme větší diferenciace u knihoven různých velikostí. Největší procento knihoven se sníženým rozpočtem představovaly knihovny ve větších městech, ale průměrná hodnota snížení rozpočtu u těchto knihoven patří k těm nižším (4,7 %) a naopak. Lze z toho vyvodit, že v menších sídlech snižují rozpočty knihoven méně často, v případě snižování jsou však takové zásahy značně razantnější, a tudíž i s většími následky.
Obecně lze konstatovat, že knihovny obsluhující větší populaci jsou finanční krizí ohrožovány častěji (tj. více knihoven) než knihovny v menších místech, ale vlastní snížení není tak značné. U rozpočtů knihoven menších měst, jsou-li kráceny, je pak snížení zpravidla výraznější, uváděno je i padesátiprocentní. Znamená to tedy svízelnější fungování a destruktivnější dopady na provozy. Podobně jsou na tom i knihovny obecní, kde se k snížení vlastních rozpočtů připojuje i snížený rozpočet na regionální funkce v daném kraji a regionu.
Následující otázky byly určeny pouze knihovnám se sníženým rozpočtem. Podle počtu vyplněných dotazníků je zřejmé, že některá omezení služeb připravovaly i knihovny, kterým zatím nebyl rozpočet snížen.
První dotaz směřoval na omezování provozní doby knihovny pro veřejnost. Zkracování provozní doby je vždy velmi negativním zásahem do kvality služeb knihoven, protože snižuje dostupnost VKIS pro občany. Získané odpovědi jsou ilustrací vysokého úsilí knihoven nesnižovat dostupnost služeb veřejnosti. Omezovat provozní dobu plánovaly pouze čtyři dotázané knihovny, tj. 1,4 % ze všech zkoumaných (tj. 287 knihoven). Ve všech sledovaných kategoriích je vždy pouze knihovna, která uvedla omezení provozní doby. Všechny knihovny považují omezení otevírací doby za nejzávažnější zhoršení kvality knihovnických a informačních služeb pro své uživatele.
Rozsah provozní doby je vždy vázán na personální zajištění provozu knihoven. V této souvislosti byl také položen dotaz na omezování mzdových nákladů. Redukci mzdového fondu předpokládalo 33 knihoven, tj. 11,5 % ze všech dotazovaných. Celkový průměr snížení mzdového fondu dosahuje 17,6 % oproti roku 2009. Nejméně by měly klesat mzdové fondy v krajských knihovnách (v průměru o 3,6 %) a v městských knihovnách s regionální funkcí (5,8 %). Všechny krajské knihovny pak uvedly omezení položky ostatních osobních nákladů určených na dohody o provedení práce a pracovní činnosti. Nejtěžší dopad zkrácených mzdových fondů pociťují obecní knihovny (snížení až o 25 %) a knihovny městské (průměrné snížení o 10,6 %). Tam totiž, při nízkém počtu pracovních úvazků, dochází ke snižování základního stavu pracovních úvazků, a tím i k omezování služeb - např. krácení provozní doby, snížení počtu některých vzdělávacích a kulturních akcí pro veřejnost apod. Ke snižování počtu pracovních úvazků nedochází v průběhu posledních let poprvé, současný stav byl mnohde právě na hranici, od které pak další snižování s sebou nutně nese i omezování služeb.
Klíčovou položkou pro činnost každé knihovny je finanční částka věnovaná na nákup knih. Celkem 91 knihoven, tj. 32 % předpokládalo v roce 2010 snížení rozpočtu na nákup knih. Průměrné snížení výdajů na nákup knihovních fondů představuje 23,5 % oproti úrovni roku 2009.
Zatímco u většiny kategorií knihoven se krácení rozpočtu na nákup knih pohybuje kolem 20 %, největší krácení vykazují knihovny obecní - o 31,4 % částky z roku 2009. Právě u této kategorie knihoven není vlastní nákup knih samozřejmostí. Podle údajů celostátní statistiky bylo v roce 2008 celkem 2077 knihoven (tj. 37 % z celkového množství), které nevyda-ly na nákup žádné finanční prostředky. Tyto knihovny jsou výhradně závislé na dodávání výměnných souborů z programu podpory regionálních funkcí.
Omezování nákupu knih je velmi palčivý a dlouhodobý problém, který se s postupujícími lety dále prohlubuje a s dopadem finanční krize je ještě mnohem dramatičtější. Mnohé knihovny již v předešlých letech získávaly prostředky na nákup knihovního fondu i z jiných zdrojů, než je vlastní rozpočet. Většinou se jednalo o grantové programy regionálního významu, větší sponzorské dary apod. Vznikly reálně podložené obavy, že vzroste počet knihoven, které nebudou nakupovat knihy v roce 2010 vůbec, nebo jen v zanedbatelném množství a náhodně. Ceny knih se zvyšují průběžně. V knihovnách zůstává částka na nákup v lepším případě na úrovni předešlých let, avšak knih za ni pořídí stále méně. Z toho důvodu se knihovny snaží nalézt cenově nejvýhodnější způsob doplňování, např. sdružováním prostředků na nákup, internetový obchod apod. Často se zaměřují na levnější knihy, což častokrát znamená i méně kvalitní tituly či nedostatečnou tematickou skladbu nákupu.
Další dotaz průzkumu směřoval na nákup periodik. Celkem 67 knihoven, tj. 23 % ze všech respondentů očekávalo omezování výdajů na nákup periodik. Průměrný rozsah snížení výdajů se ve všech kategoriích knihoven pohybuje kolem 20 % oproti roku 2009, tj. o jednu pětinu.
Nákupu periodik je ze strany knihoven věnována dlouhodobě zvýšená pozornost. Snižují se multiplicitní odběry, ruší se duplicita. Nákup pomocí ročního předplatného je zaměřen jen na tituly, o které je největší zájem uživatelů, jenž je často ověřován i anketami. Větší knihovny ruší papírové verze, je-li k dispozici verze elektronická jako finančně dostupnější varianta. Předplatné je někdy nahrazováno prostřednictvím remitendy.
U středně velkých knihoven dochází i k rušení odběru deníků. Obecní knihovny v několika případech uvádějí, že časopisy nenakupují vůbec, a tento fakt je možné potvrdit i z výročních zpráv KK o RF.
Snižování počtu nakupovaných periodik je jev několikaletý. Omezování částek na nákup je poměrně vysoké u všech kategorií zkoumaných knihoven. Největší snížení se projevuje u krajských knihoven a městských knihoven s RF. Jedná se o jev velmi negativní, neboť periodika patří tradičně k vysoce žádaným druhům dokumentů především pro aktuálnost obsahu.
Důležitou složku knihovních fondů veřejných knihoven tvoří speciální dokumenty, nejčastěji zvukové knihy, hudební CD, DVD apod. Z celkového počtu dotázaných knihoven pouze 15, tj. 5 % potvrdilo krácení rozpočtu na nákup. Tento typ dokumentů ale není běžně doplňován zejména v menších knihovnách. Práce se speciálními dokumenty není v knihovnách příliš rozšířena a týká se ve větší míře větších knihoven (KK, MěK s RF). Lze předpokládat, že finanční krize značně zpomalí rozšiřování služeb o další nosiče informací a práci s handicapovanými skupinami osob. Nejvyšší krácení uvádí MěK s RF, a to o 35,7 % částky vydané v roce 2009.
Obdobná situace je i v oblasti nákupu licencí na zpřístupnění elektronických informačních zdrojů. Krácení plánovalo 21 knihoven, tj. 7 % ze všech dotazovaných. Průměrné snížení je větší než o polovinu - o 55,03 % výdajů na elektronické zdroje oproti roku 2009. Elektronické zdroje jsou zatím běžnou záležitostí spíše větších knihoven. Pozitivní je, že ani jedna krajská knihovna neplánovala snížení rozpočtu v této oblasti. O to smutnější je, že omezení se dotýká zejména městských a obecních knihoven. Rozsah snížení této položky rozpočtu se pohybuje v rozmezí od 48 do 90 %. Bohužel ekonomická krize zasáhla v okamžiku, kdy tyto nejnovější služby začaly být intenzivně žádány uživateli a knihovny je začaly rozvíjet. V některých knihovnách je nákup elektronických zdrojů v současné ekonomické situaci odmítnut jako nepatřičný náklad. Takový stav jen potvrzuje svízelnou a alarmující situaci, kdy chybí prostředky i na doplňování základních dokumentů - knih. Proto tento dotaz nechali respondenti velmi často bez jakékoliv odpovědi.
Důležitou složkou činnosti knihoven je pořádání různých typů kulturních a vzdělávacích akcí. Celkem 35 knihoven, tj. 12 % ze všech účastníků průzkumu předpokládalo krácení této rozpočtové položky. Knihovny často podmiňují obvyklý rozsah, typ akce i jejich počet získáním financí z jiných zdrojů než od zřizovatele, např. z grantových projektů, od sponzorů, spolupořadatelů. Větší knihovny uvedly, že neomezí výdaje na akce pro veřejnost, avšak budou redukovat výdaje na vzdělávání vlastních zaměstnanců.
Z odpovědí plyne, že knihovny tyto aktivity vnímají jako jeden z nezbytných a vysoce žádaných typů knihovnických služeb. Kromě toho vnímají kulturní a vzdělávací akce jako nezbytné pro propagaci, zviditelňování knihovny u široké veřejnosti.
Závěrečná část dotazníku byla zaměřena na financování provozních výdajů (energie, služby, materiál apod.) a investic. Dohromady 82 knihoven (tj. 28 % ze všech respondentů) uvedlo krácení provozních výdajů. Průměrné krácení představuje téměř 12 % původní částky této položky.
V komentářích k dotazníku často knihovny upozorňují, že podstatné snížení této rozpočtové položky je velmi složité, protože v posledních letech docházelo k výraznému růstu cen energií, vody i návazných služeb. Knihovny plánovaly snížení nákladů na materiál a služ-by. Konkrétně uvádějí, a to především velké knihovny, zrušení služeb, např. ostrahy, služby IT, právníka, ale i úklid. V případě městských knihoven se objevuje konstatování, že úsporná opatření jsou nařízena všem organizacím města ve stejné procentuální výši, např. 20 %. Velmi často se u této kategorie knihoven objevuje zrušení nákupu nábytku a IT, jedna MěK s RF dokonce ve výši 1 000 000 Kč. Krátit se budou především náklady spojené s provozem, údržbou a opravami na pobočkách.
Investice v oblasti knihoven jsou méně časté, proto na tuto otázku reagoval jen omezený počet knihoven. Jen v deseti případech uvedly, že investice jsou kráceny, v jednom případě zcela zastaveny.
Z průzkumu vyplynulo, že obecní knihovny často spoléhají na to, že své finanční problémy vyřeší s pomocí regionálních funkcí, tj. podpůrného servisu, který zajišťují krajské knihovny ve spolupráci s dalšími většími knihovnami v regionu. Avšak i zde došlo ke krácení, které postihne i nákup knih a dalších dokumentů do výměnných fondů, možnosti vzdělávání, konzultací a instruktáží atd. Celkově se v rámci ČR snížily prostředky na regionální funkce o téměř 18 000 000 Kč (-13 %) oproti roku 2009.
Největší omezení podpory malých kniho-ven bylo uvedeno ve Středočeském kraji (- 48 %), v hl. městě Praze (-34 %), Pardubickém kraji (-29 %) a Jihočeském kraji (-23 %). V Moravskoslezském, Libereckém a Ústeckém kraji zůstává financování na úrovni roku 2009. Naopak ve Zlínském kraji došlo k navýšení rozpočtu na regionální funkce o 989 000 Kč, tj. o 10 % oproti roku 2009.