Hlavní obsah stránky
SYLVA ŠIMSOVÁ ODPOVÍDÁ Z ANGLIE
Dotaz: Jak v současnosti fungují v Británii školní knihovny?
Odpověď: Minulý týden mne zaujaly dvě krátké zprávy v novinách. První: Wellington College, soukromá střední škola, která stojí rodiče 30 000 liber za jedno dítě ročně, se rozhodla vyřadit 80 % knih ze školní knihovny. Studenti budou místo knih používat iPad. Regály na knihy nahradí pohodlná oranžová křesla (Watts, R. Top school ditches library for ebooks, Sunday Times, 15. 5. 2011, str. 7). Druhá: Vévodkyně z Cornwallu Camilla, manželka korunního prince Karla, se účastnila letošního literárního festivalu v Hay on Wye, kde promluvila o dětské četbě. Je patronkou National Literacy Campaign a podporuje různé akce týkající se dětské četby. Ráda dětem předčítá, ať už to jsou její vnoučata nebo skupiny dětí v knihovně či na literárním festivalu. Vzpomíná na své dětství, kdy její otec četl dětem každý večer před spaním. Toto potěšení má dnes už jen málo dětí, a proto - jak se zdá - úroveň gramotnosti klesá (Sardine, C. A childhood cause close to Camillas heart. Daily Telegraph, 31. 5. 2011, str. 19).
Myslím, že tyto dvě zprávy ilustrují rozpolcenost britského vztahu ke školním knihovnám. Na jedné straně rodiče platí velké peníze za vzdělání bez knih, na druhé straně zástupkyně starší generace usiluje o to, aby tradiční četba přinášela potěšení generaci jejích vnoučat.
Knihovníci, kteří pracují ve školních knihovnách, se sdružují ve School Libraries Group v rámci knihovnické asociace CILIP. Je jich asi dva a půl tisíce, ale bude jich ubývat, protože některé školy už bohužel nezaměstnávají v knihovně kvalifikované síly.
School Libraries Group před rokem objednala výzkum o školních knihovnách, který vyšel pod názvem School Libraries in the UK: a worthwhile past, a difficult present - and a transformed future? (www.cilip.org.uk/slg). Při výzkumu se sbíraly informace na 1547 středních a 655 základních školách. Z výsledků vyplývá, že úspěch školních knihoven závisí na podpoře managementu. Podle současných zákonů nejsou školní knihovny povinné a je žádoucí, aby zákon byl v tomto ohledu změněn. Zaměstnávání nekvalifikovaných knihovníků snižuje kvalitu služeb. V poslední době utrpělo mnoho knihoven také omezováním veřejných financí.
Loni na podzim rovněž vyšla zpráva School Library Commission nazvaná School Libraries: A Plan for Improvement(www.sla.org.uk/blg-school-library-commission-report.php). V komisi spolupracovaly dvě organizace - The Museums, Libraries and Archives Council a National Literacy Trust. Zpráva obsahuje 32 doporučení pro vládu a zdůrazňuje, že školní knihovny jsou nenahraditelné.
Na začátku letošního roku vydal Ofsted (Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills) zprávu o četbě ve školách pod názvem Removing barriers to literacy (www.ofsted.gov.uk).
Tyto tři publikace naznačují, že školní knihovny jsou pro vzdělání žáků nutné. Proč se tedy tolik školních knihoven dnes zavírá? Článek v knihovnickém časopise zmiňuje hrabství Kent, Cambridgeshire, Southwark and Solihull (SLS closure concerns, CILIP Update with Gazette, únor 2011, str. 11) a prostřednictvím Googlu se najdou jména dalších školních knihoven, které byly zavřeny.
Jako babička, která dětem ráda předčítá na dobrou noc, jsem vděčna vévodkyni z Cornwallu Camille, že za naši generaci promluvila. Otázka je, zda gramotnost našich vnoučat jim vystačí na to, aby jednou předčítali svým dětem a vnoučatům.