Hlavní obsah stránky
Ochutnávka informačního vzdělávání na vlastní kůži
LENKA ŠIMKOVÁ ctenar@svkkl.cz
V polovině srpna letošního roku jsem měla příležitost zúčastnit se dvoudenního semináře v Městské knihovně Slaný, který byl zaměřen na informační vzdělávání (dále jen IV) zejména dětí a mládeže v knihovnách. Lektorsky jej zajišťovala Mgr. Lenka Navrátilová z Městské knihovny v Poličce, která se této problematice již několik let věnuje. Během dvou dní se nám snažila předat především své zkušenosti z praxe, podložené ovšem i nezbytnou teorií z oblasti IV. Seminář byl naplněn mnoha zajímavými aktivitami, vyžadoval spolupráci, zapojení do programu a zahrnoval seznámení s mnoha metodami z oblasti kritického myšlení, které jsou dále využitelné při konkrétních lekcích IV.
Informační výchova by měla být chápána jako ucelený proces vedoucí ke získání znalostí, dovedností a kompetencí uživatelů k samostatné práci s informacemi a informačními zdroji. Podstatná, ale ne jediná, je potom i schopnost efektivně využívat služeb knihoven.
Jako jednu z prvních činností jsme si vyzkoušeli takzvanou Abecedu. Její princip je celkem jednoduchý, ovšem efekt velmi dobrý. Na každé písmeno z abecedy je třeba zapsat jedno, nebo více přídavných jmen, které nás k danému tématu napadnou, a které ho podle našeho názoru vystihují. V tomto případě to byla lekce IV.
Dovolím si vám nyní předat něco ze svých poznámek v podobě zmíněné abecedy, a tuto metodu doporučuji při přemýšlení o jakémkoli tématu či problému.
Jaká by měla být lekce informační výchovy?
a – aktivní
b – bezpečná
c – cílená
d – důvtipná
e – efektivní
f – funkční
g – gramotná
h – hravá
ch – chytrá
i – inspirativní
j – jasná
k – krásná
l – logická
m – motivační
n – naučná
o – opakovatelná
p – precizní
r – rytmická
s – soudobá
t – tradiční
u – univerzální
v – veřejná
z – zábavná
Záměrně vynechávám některá písmenka, jako je q, w, y atd., ovšem i zde jsme našli zajímavá slova – například qalitní či werichovská :-). Jak takovou lekci připravit, se dozvíte v některých z dalších čísel Čtenáře, neboť na toto téma chystáme miniseriál. S daným seznamem i dalšími podklady jsme dále pracovali a společným cílem bylo naučit se dívat na informační vzdělávání v knihovně jako projekt. Věřím, že mnohým z nás se to podařilo.
Vzdělávání uživatelů, ale i knihovníků byla věnována celá sekce na druhém dni konference Knihovny současnosti 2012 v Pardubicích. Je zřejmé, že proto, abychom mohli vzdělávat své uživatele, je nutné být vždy o krok napřed. Semináře podobné tomu, který proběhl ve Slaném, k tomu rozhodně přispívají.
Foto archiv knihovny