Hlavní obsah stránky

SYLVA ŠIMSOVÁ ODPOVÍDÁ Z ANGLIE

Dotaz: Dávají se v Británii knihy jako vánoční dárek?

Odpověď: Na začátku roku 2012 se zdálo, že prodej tištěných knih ve srovnání s předchozími lety klesá, zatímco u e-knih rychle stoupá. V druhé polovině prosince se však tento trend změnil. Po vánočních svátcích se objevila v novinách potěšující zpráva, že počet knih prodaných v předvánočním období byl nejvyšší za poslední tři roky. Zákazníci utratili za knihy více než 75 milionů liber (Stone P. Printbooks soar to a three year high… Bookseller 28/12/12; Ensor, J. Record booksales over Christmas… Daily Telegraph 29/12/12; Cooke, H. Booksales overtake ebook downloads… Daily Mail 29/12/12).

Zároveň i nákup digitálních knih a jejich čteček stoupl, například firma Hachette prodala během Vánoc 250 000 e-knih a prodej čteček u firmy John Lewis stoupl o 45 %.

Mezi tištěnými knihami se nejvíce prodávala kuchařka televizního šéfkuchaře Jamese Olivera, které se prodalo více než 140 000 výtisků. Populární byla také autobiografie komičky Mirandy Hartové, která si v ro­ce 2012 získala v televizi oblibu svým manickým humorem. Mám dojem, že obě tyto knihy zajímají především ženy. Zdá se také, že ve výběru dárků jsou generační rozdíly. Knihy kupují především starší lidé. Od vnoučat jsme k Vánocům dostali televizní detektivky na DVD, knihy ne.

Vzpomínám na předvánoční vycházky se synem mé přítelkyně, s nímž jsme spolu každý rok vybírali vánoční dárky. Těšilo nás to a oba jsme se mnohému přiučili. Bylo to ještě v době, kdy mladí lidé rádi četli. Letos, když jsem uvažovala o dárcích pro dvojčata jedné přítelkyně, pro jistotu jsem koupila dvě krabice čokoládových bonbonů, knihy raději nikoli.

S prodejem knih samozřejmě souvisí i počet knihkupectví, kterých bohužel v Británii ubývá. Odhaduje se, že dnes jich je méně než 2000, zatímco v roce 2005 jich bylo 4000. Máme štěstí, že u nás na kopci jsou dvě velice dobrá knihkupectví: jedno pro děti a jedno pro dospělé. Proslýchá se ale, že knihkupectví pro dospělé se bude zmenšovat na polovinu, protože nájem obchodních prostor je příliš drahý.

Mnoho zákazníků dává přednost nákupu prostřednictvím internetu. Firmy, které tuto službu poskytují, si získávají zákazníky nejenom svou výkonností, ale také vysokými slevami. Koncem loňského roku vyhlásily výprodej hned po Vánocích.

Podle jednoho výzkumu nakupují přes internet nejvíce ženy středního věku. Mohu potvrdit, že i když cítím povinnost podporovat místní knihkupce, je pro mne rychlejší a pohodlnější objednávat si knihy na internetu. Zvláště výhodné je to v případě antikvárních knih – místo chození z jednoho antikvariátu do druhého se podívám do databáze ukbookworld.com.

Od roku 1932 existuje v Británii systém dárkových poukázek na nákup knih (www.nationalbooktokens.com). Poukázky lze koupit v knihkupectvích. Vedle toho u příležitosti každoroční oslavy četby nazvané World Book Day(www.worldbookday.com) se rozdávají dětem zdarma poukázky v hodnotě jedné libry, které mohou použít v knihkupectví.

Bude zajímavé, zda se knihy objeví mezi vánočními dárky i o letošních Vánocích. Dá se předpokládat, že nové generace přinesou změnu – pod stromečkem bude možná více DVD a krabic s čokoládovými bonbony.